Joukkuevoimistelun alle 14-vuotiaiden tavoitelajiliikkeet Kotkan Kirille
Lappalainen, Marie-Lilian (2017)
Lappalainen, Marie-Lilian
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086888
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli koota yhteen tietoa alle 14-vuotiaiden joukkuevoimis-telijoiden taitojen kehittymisestä sekä kilpailusarjoissa tarvittavista lajitaidoista. Tuotoksena syntyi tavoitelajiliiketaulukko, jossa on määritetty ikäryhmittäin tyypillisimmät lajiliikekoko-naisuudet. Nämä ovat vielä edelleen jaettu kahteen osaan; liikkeisiin jotka ikäryhmän tulisi jo hallita sekä liikkeisiin joita ikäryhmän tulee harjoitella tulevaisuutta varten.
Työ on toteutettu produktityönä ajanjaksolla 12/2016-4/2017. Työn tuotos on suunniteltu Kotkan Kirin aloittelevien valmentajien käyttöön valmennuksen suunnittelun tukemiseksi. Tuotos sisältää tiiviin teoriaosion taidon oppimisen vaiheista sekä ikäryhmittäin jaotellut ta-voitelajiliiketaulukot.
Opinnäytetyöraportin teoriaosiossa seurataan voimistelijan urapolun etenemistä lapsuusvai-heesta valintavaiheeseen. Raportissa käsitellään näissä vaiheissa vaadittavaa valmen-nusosaamista sekä pohditaan joukkuevoimisteluharjoittelun painopisteitä ja tärkeimpiä kehi-tettäviä ominaisuuksia. Näiden osioiden lopulla käydään läpi edellä mainittujen vaiheiden tunnusomaisia lajiliikkeitä, joiden pohjalta työn tuotoksena syntynyt tavoiteliiketaulukko on koottu.
Palautteen anto on joukkuevoimistelussa hyvin tärkeää, sillä esteettisessä lajissa voimisteli-ja tarvitsee palautetta kehittyäkseen. Palautteen antoa ja siihen liittyviä näkemyksiä käsitel-lään opinnäytetyöraportissa taitoharjoittelun osiossa. Lisäksi käsitellään vaihtelun malleja, sillä vaihtelu tehostaa taidon oppimista. Työn tuotoksen teoriaosuus on laadittu opinnäyte-työraportin teoriapohjan tärkeimmistä osioista.
Joukkuevoimistelu on taitolaji, jonka keskeisin osa on lajinomainen taitoharjoittelu. Työssä käsitellään taidon oppimista, taitoharjoittelun tärkeimpiä kokonaisuuksia sekä motorisen kehittymisen vaikutuksia taidon oppimiseen. Taidon oppimisen vaiheet antavat tärkeää tie-toa ikäryhmien kehittymisestä taidon oppimisen osalta.
Työ on toteutettu produktityönä ajanjaksolla 12/2016-4/2017. Työn tuotos on suunniteltu Kotkan Kirin aloittelevien valmentajien käyttöön valmennuksen suunnittelun tukemiseksi. Tuotos sisältää tiiviin teoriaosion taidon oppimisen vaiheista sekä ikäryhmittäin jaotellut ta-voitelajiliiketaulukot.
Opinnäytetyöraportin teoriaosiossa seurataan voimistelijan urapolun etenemistä lapsuusvai-heesta valintavaiheeseen. Raportissa käsitellään näissä vaiheissa vaadittavaa valmen-nusosaamista sekä pohditaan joukkuevoimisteluharjoittelun painopisteitä ja tärkeimpiä kehi-tettäviä ominaisuuksia. Näiden osioiden lopulla käydään läpi edellä mainittujen vaiheiden tunnusomaisia lajiliikkeitä, joiden pohjalta työn tuotoksena syntynyt tavoiteliiketaulukko on koottu.
Palautteen anto on joukkuevoimistelussa hyvin tärkeää, sillä esteettisessä lajissa voimisteli-ja tarvitsee palautetta kehittyäkseen. Palautteen antoa ja siihen liittyviä näkemyksiä käsitel-lään opinnäytetyöraportissa taitoharjoittelun osiossa. Lisäksi käsitellään vaihtelun malleja, sillä vaihtelu tehostaa taidon oppimista. Työn tuotoksen teoriaosuus on laadittu opinnäyte-työraportin teoriapohjan tärkeimmistä osioista.
Joukkuevoimistelu on taitolaji, jonka keskeisin osa on lajinomainen taitoharjoittelu. Työssä käsitellään taidon oppimista, taitoharjoittelun tärkeimpiä kokonaisuuksia sekä motorisen kehittymisen vaikutuksia taidon oppimiseen. Taidon oppimisen vaiheet antavat tärkeää tie-toa ikäryhmien kehittymisestä taidon oppimisen osalta.