Erityistä tukea tarvitsevan lapsen tuen järjestäminen päiväkodissa
Lammila, Tarja (2017)
Lammila, Tarja
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097038
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tehtävä oli kehittää yksityiseen päiväkotiin opas lapsen tarvitsemien tukitoimien järjestämisestä päiväkodin arjessa. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2016 mukaisesti tukitoimet tulee aloittaa heti, kun lapsen tuen tarve huomataan. Päiväkotien tulee kehittää omaa toimintaa lapsen tuen järjestämiseksi kehitystä ja oppimista tukevaksi.
Kehittämishankkeen aihe nousi Koljolan päiväkodin henkilöstön kehityskeskustelujen pohjalta keväällä 2014, jolloin jaksamista huonontavana tekijänä mainittiin haasteellisesti käyttäytyvien lasten kuormittavuus päiväkotityössä. Kehittämishankkeessa käytettiin syklistä kehittämisotetta, jossa muutettiin yksi osa-alue kerrallaan, jonka jälkeen tarkasteltiin muutoksen tuomaa hyötyä.
Kehittämishanke toteutettiin syksystä 2014 kevääseen 2017. Kehittämistyön aikana tulivat vuonna 2016 voimaan uusi varhaiskasvatuslaki (1973/36) ja uudet varhaiskasvatuksen perusteet 2016 (OPH) velvoittavat päivähoidon palvelujen tuottajaa tekemään suunnitelman, miten tuki käytännössä järjestetään. Kehittämishankkeessa selkiytettiin työtehtäviä, muutettiin työaikoja ja palaverikäytäntöjä. Pienryhmätoiminta otettiin käyttöön mahdollisuuksien mukaisesti ja tilojen käyttöä porrastettiin.
Lasten tuen järjestäminen arjessa on käytännössä tiimin ja lastentarhanopettajan vastuulla. Yhteistyötä huoltajien kanssa tehdään aktiivisesti ja varhaiskasvatuksen erityisopettaja toimii konsultaatioapuna. Tuen järjestämisessä ovat mukana muut yhteistyötahot tarpeen mukaisesti. Varhaiskasvatussuunnitelmaan kirjataan yhdessä sovitut asiat, suunnitelma, tavoitteet ja seuranta.
Kehittämistyön tuloksena oli opas, jossa on yleiset periaatteet tuen järjestämisestä, lomakkeet huolen puheeksi ottamisesta, tuen aloittamisesta ja erilaisia lomakkeita havainnoinnin helpottamiseksi. Opas toimii kasvattajan apuna ja kuvaa prosessia tuen järjestämiseksi päiväkodin arjessa. Kasvattajien tulisi nähdä havainnoinnin ja dokumentoinnin tärkeys tuen tarpeen ja riittävyyden arvioinnissa ja suunnittelussa.
Kehittämishankkeen aihe nousi Koljolan päiväkodin henkilöstön kehityskeskustelujen pohjalta keväällä 2014, jolloin jaksamista huonontavana tekijänä mainittiin haasteellisesti käyttäytyvien lasten kuormittavuus päiväkotityössä. Kehittämishankkeessa käytettiin syklistä kehittämisotetta, jossa muutettiin yksi osa-alue kerrallaan, jonka jälkeen tarkasteltiin muutoksen tuomaa hyötyä.
Kehittämishanke toteutettiin syksystä 2014 kevääseen 2017. Kehittämistyön aikana tulivat vuonna 2016 voimaan uusi varhaiskasvatuslaki (1973/36) ja uudet varhaiskasvatuksen perusteet 2016 (OPH) velvoittavat päivähoidon palvelujen tuottajaa tekemään suunnitelman, miten tuki käytännössä järjestetään. Kehittämishankkeessa selkiytettiin työtehtäviä, muutettiin työaikoja ja palaverikäytäntöjä. Pienryhmätoiminta otettiin käyttöön mahdollisuuksien mukaisesti ja tilojen käyttöä porrastettiin.
Lasten tuen järjestäminen arjessa on käytännössä tiimin ja lastentarhanopettajan vastuulla. Yhteistyötä huoltajien kanssa tehdään aktiivisesti ja varhaiskasvatuksen erityisopettaja toimii konsultaatioapuna. Tuen järjestämisessä ovat mukana muut yhteistyötahot tarpeen mukaisesti. Varhaiskasvatussuunnitelmaan kirjataan yhdessä sovitut asiat, suunnitelma, tavoitteet ja seuranta.
Kehittämistyön tuloksena oli opas, jossa on yleiset periaatteet tuen järjestämisestä, lomakkeet huolen puheeksi ottamisesta, tuen aloittamisesta ja erilaisia lomakkeita havainnoinnin helpottamiseksi. Opas toimii kasvattajan apuna ja kuvaa prosessia tuen järjestämiseksi päiväkodin arjessa. Kasvattajien tulisi nähdä havainnoinnin ja dokumentoinnin tärkeys tuen tarpeen ja riittävyyden arvioinnissa ja suunnittelussa.