Nuorten aikuisten vakuutustietämyksen lisääminen markkinointiviestinnän avulla
Vanhanen, Niina (2017)
Vanhanen, Niina
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076662
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli nuorten vakuutustietämys. Työn tavoitteena oli selvittää, mistä vakuutuksista nuoret kokevat tarvitsevansa enemmän tietoa, ja minkälaisin keinoin vakuutusyhtiö voisi markkinointiviestinnällään lisätä nuorten vakuutustietämystä. Kattavan kuvan saamiseksi tutkimuksessa haluttiin selvittää myös merkittävimpiä vakuutuksia nuorten omaan elämäntilanteeseen. Työssä käsiteltävä vakuutustietämys kuuluu merkittävänä osana talousosaamiseen. Hyvä talousosaaminen vaikuttaa yksilötasolla nuoren oman talouden riskien hallintaan ja yhteiskunnallisella tasolla se vähentää yhteiskunnan kustannuksia ja takaa yhteiskunnallista vakautta. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi vakuutusyhtiö X.
Opinnäytetyö koostui teoriaosasta ja kaksiosaisesta tutkimuksesta. Teoriaosassa käsiteltiin ensin nuorten asiakkuutta vakuutusalalla sekä nuorten talousosaamista vakuutusosaamisen näkökulmasta. Tämän jälkeen teoriassa käsiteltiin nuorten tavoittamista markkinointiviestinnän avulla, painottuen markkinointiviestinnän digitaaliseen puoleen. Työn tutkimus oli kaksiosainen ja se toteutettiin monimenetelmäisellä tutkimusotteella, hyödyntäen sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen ensimmäinen osa koostui vakuutusyhtiö X:n asiakasneuvojien henkilökohtaisista teemahaastatteluista. Haastattelujen tulosten pohjalta rakennettiin tutkimuksen toinen osa, joka oli kysely ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden opiskelijoille.
Työn tavoitteet saavutettiin ja tutkimuksessa saatiin kattava kuva sekä vakuutusyhtiö X:n asiakasneuvojien näkemyksistä, että nuorten vakuutustietämyksen lisäämisen tarpeesta. Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että nuoret kokevat tarvitsevansa lisää tietoa useista eri vakuutuksista. Tutkimuksen avulla saatiin selvitettyä myös nuorten mielestä parhaimpia ja mieluisimpia keinoja ja kanavia vakuutustietämyksen lisäämiseksi, joita toimeksiantajayrityksen on mahdollista toiminnassaan hyödyntää.
Opinnäytetyö koostui teoriaosasta ja kaksiosaisesta tutkimuksesta. Teoriaosassa käsiteltiin ensin nuorten asiakkuutta vakuutusalalla sekä nuorten talousosaamista vakuutusosaamisen näkökulmasta. Tämän jälkeen teoriassa käsiteltiin nuorten tavoittamista markkinointiviestinnän avulla, painottuen markkinointiviestinnän digitaaliseen puoleen. Työn tutkimus oli kaksiosainen ja se toteutettiin monimenetelmäisellä tutkimusotteella, hyödyntäen sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen ensimmäinen osa koostui vakuutusyhtiö X:n asiakasneuvojien henkilökohtaisista teemahaastatteluista. Haastattelujen tulosten pohjalta rakennettiin tutkimuksen toinen osa, joka oli kysely ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden opiskelijoille.
Työn tavoitteet saavutettiin ja tutkimuksessa saatiin kattava kuva sekä vakuutusyhtiö X:n asiakasneuvojien näkemyksistä, että nuorten vakuutustietämyksen lisäämisen tarpeesta. Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että nuoret kokevat tarvitsevansa lisää tietoa useista eri vakuutuksista. Tutkimuksen avulla saatiin selvitettyä myös nuorten mielestä parhaimpia ja mieluisimpia keinoja ja kanavia vakuutustietämyksen lisäämiseksi, joita toimeksiantajayrityksen on mahdollista toiminnassaan hyödyntää.