Poppia vai politiikkaa? : Suomalaisen ja yhdysvaltalaisen musiikkijournalismin aihepiirien painotusten erot Rumba- ja Rolling Stone -lehdissä
Siikaluoma, Mirko (2017)
Siikaluoma, Mirko
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097295
Tiivistelmä
Selvitin opinnäytetyössäni musiikkijournalismissa esiintyvien aihepiirien painottumista suomalaisessa ja yhdysvaltalaisessa musiikkijournalismissa. Valitsin vertailukohteiksi suomalaisen Rumba-musiikkilehden sekä yhdysvaltalaisen Rolling Stone -aikakauslehden musiikkijutut. Vertailukohteina toimivista lehdistä Rumba on profiloitunut erityisesti musiikkiin keskittyvänä julkaisuna, kun taas Rolling Stone käsittelee musiikin ohella elokuvia, televisiosarjoja, politiikan ilmiöitä sekä populaarikulttuuria yleisellä tasolla.
Käytin tietoperustanani musiikkijournalismia ja kulttuurijournalismia käsitteleviä tutkimuksia ja kirjallisuutta. Määrittelin opinnäytetyössä musiikkijournalismin kulttuurijournalismin alalajiksi ja erikoisjournalismiksi, jossa journalistisen tiedonvälitykseen pyrkimisen ohella on keskeisessä osassa ovat toimittajan musiikista tekemät havainnot. Musiikkijournalismissa esillä olevaa musiikin havainnointia kutsutaan esteettiseksi paradigmaksi, jonka avulla toimittaja tuo omalla subjektiivisella kokemuksellaan juttuun musiikin kokijan sekä asiantuntijan näkökulman.
Analysoin opinnäytetyössäni kymmenen Rumban ja kymmenen Rolling Stonen artistijuttua ja tarkastelin jutuista niiden tekemisen motiiveja sekä juttujen sisällä käsiteltävien aihepiirejä. Analyysiyksikköinä tutkimuksessani toimivat jutut sekä niiden sisällä olevat tekstikappaleet, jotka itsessään saattoivat käsitellä samanaikaisesti jopa neljää aihealuetta. Luokittelin juttujen sisällä käsiteltäviä aihepiirejä ja käsittelykulmia opinnäytetyön liitteistä löytyvän taulukon avulla, ja analyysin lopuksi jaoin jutuista löytyneet aiheet ja moodit kahdeksaan pääkategoriaan. Toteutin analyysin tulosten kautta myös kaksi haastattelua, joissa pyrin peilaamaan tutkimuksessa tekemieni havaintojen toteutumista suomalaisessa musiikkijournalismissa.
Rumban ja Rolling Stonen tekemän musiikkijournalismin keskeisenä teemana on itseoikeutetusti musiikki ja sen luomisprosessi, jota lehdet lähestyvät kuitenkin eri näkökulmien kautta. Rumbassa tarkasteltiin musiikin ja artistien suhdetta yhteiskunnan ja kulttuurin ilmiöihin, kun taas Rolling Stonessa keskiössä oli musiikin suhde artistiin henkilönä myös tämän yksityiselämään pureutuen. Suomalaisessa musiikkijournalismissa artistia käsitellään ennen kaikkea taiteilijana ja varsinkin suomalaisten artistien yksityiselämän tapahtumia käsiteltiin jutuissa hyvin harvoin.
Käytin tietoperustanani musiikkijournalismia ja kulttuurijournalismia käsitteleviä tutkimuksia ja kirjallisuutta. Määrittelin opinnäytetyössä musiikkijournalismin kulttuurijournalismin alalajiksi ja erikoisjournalismiksi, jossa journalistisen tiedonvälitykseen pyrkimisen ohella on keskeisessä osassa ovat toimittajan musiikista tekemät havainnot. Musiikkijournalismissa esillä olevaa musiikin havainnointia kutsutaan esteettiseksi paradigmaksi, jonka avulla toimittaja tuo omalla subjektiivisella kokemuksellaan juttuun musiikin kokijan sekä asiantuntijan näkökulman.
Analysoin opinnäytetyössäni kymmenen Rumban ja kymmenen Rolling Stonen artistijuttua ja tarkastelin jutuista niiden tekemisen motiiveja sekä juttujen sisällä käsiteltävien aihepiirejä. Analyysiyksikköinä tutkimuksessani toimivat jutut sekä niiden sisällä olevat tekstikappaleet, jotka itsessään saattoivat käsitellä samanaikaisesti jopa neljää aihealuetta. Luokittelin juttujen sisällä käsiteltäviä aihepiirejä ja käsittelykulmia opinnäytetyön liitteistä löytyvän taulukon avulla, ja analyysin lopuksi jaoin jutuista löytyneet aiheet ja moodit kahdeksaan pääkategoriaan. Toteutin analyysin tulosten kautta myös kaksi haastattelua, joissa pyrin peilaamaan tutkimuksessa tekemieni havaintojen toteutumista suomalaisessa musiikkijournalismissa.
Rumban ja Rolling Stonen tekemän musiikkijournalismin keskeisenä teemana on itseoikeutetusti musiikki ja sen luomisprosessi, jota lehdet lähestyvät kuitenkin eri näkökulmien kautta. Rumbassa tarkasteltiin musiikin ja artistien suhdetta yhteiskunnan ja kulttuurin ilmiöihin, kun taas Rolling Stonessa keskiössä oli musiikin suhde artistiin henkilönä myös tämän yksityiselämään pureutuen. Suomalaisessa musiikkijournalismissa artistia käsitellään ennen kaikkea taiteilijana ja varsinkin suomalaisten artistien yksityiselämän tapahtumia käsiteltiin jutuissa hyvin harvoin.