3D-mallintamisen vaikutus asuntomarkkinointiin
Kulta, Anniina; Hakaoja, Sini (2017)
Kulta, Anniina
Hakaoja, Sini
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097260
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on 3D-mallinnuskuvien vaikutus asuntojen markkinointiin. Opinnäytetyössä tutkittiin, minkälainen on myyvä sisustus ja miksi 3D-mallinnuskuvia kannattaa hyödyntää asuntomarkkinoinnissa. Työn toimeksiantajana oli Pienitalo Company Oy, jolle tuotettiin mallinnuskuvat yrityksen suunnittelemien pohjakuvien perusteella. Aineistoa hankittiin useista eri lähteistä, joista osa oli itse luotuja kyselyhaastatteluja. Kyselyt ja tutkimukset toteutettiin tavallisille kuluttajille sekä alan ammattilaisille. Opinnäytetyön tavoitteena oli mallintaa laadukkaat myyntikuvat toimeksiantajalle ja tutkia niiden vaikutusta asuntomyyntiin. Mallinnuskuvat toteutettiin neljän malliperheen avulla. Malliperheiden sisustukset toteutettiin kyselytutkimuksen perusteella, jonka tavoitteena oli saada selkeä kuva suomalaisten sisustusmieltymyksistä. Tutkimuksen vastaukset jaoteltiin kunkin kohderyhmän mukaan, jolloin jokaiselle käyttäjäryhmälle saatiin mahdollisimman kohdennettua markkinointimateriaalia.
Tutkimuksen tulosten mukaan suomalaiset pitävät vaaleasta ja ajattomasta sisustuksesta. Suomalaiset haluavat sisustaa asuntojaan, mutta trendit eivät kuitenkaan vaikuta sisustamiseen niin paljon kuin voisi luulla. Suomalaiset haluavat, että persoonallisuus näkyy sisustuksessa. Tutkimuksemme tulosten perusteella 3D-mallinnukset edistävät asuntomyyntiä, koska ostajan on helpompi hahmottaa asunto ja sen tunnelma 3D-kuvien avulla. Tärkein hyöty uudiskohteiden markkinoinnissa on selkeästi se, että asiakkaalle saadaan visuaalista materiaalia asunnosta pohjapiirrosten rinnalle. Vanhan kohteen markkinoinnissa hyödyt tulevat esille siinä, että vanhoja ja kuluneita pintamateriaaleja voidaan uudistaa virtuaalisesti, mikä antaa mahdolliselle ostajalle lisätietoa asunnon mahdollisuuksista.
Tutkimuksen tulosten mukaan suomalaiset pitävät vaaleasta ja ajattomasta sisustuksesta. Suomalaiset haluavat sisustaa asuntojaan, mutta trendit eivät kuitenkaan vaikuta sisustamiseen niin paljon kuin voisi luulla. Suomalaiset haluavat, että persoonallisuus näkyy sisustuksessa. Tutkimuksemme tulosten perusteella 3D-mallinnukset edistävät asuntomyyntiä, koska ostajan on helpompi hahmottaa asunto ja sen tunnelma 3D-kuvien avulla. Tärkein hyöty uudiskohteiden markkinoinnissa on selkeästi se, että asiakkaalle saadaan visuaalista materiaalia asunnosta pohjapiirrosten rinnalle. Vanhan kohteen markkinoinnissa hyödyt tulevat esille siinä, että vanhoja ja kuluneita pintamateriaaleja voidaan uudistaa virtuaalisesti, mikä antaa mahdolliselle ostajalle lisätietoa asunnon mahdollisuuksista.