VIDEOT OPPIMISEN TUKENA ENSIHOIDON KOULUTUKSESSA : Opetusvideot potilaan kohtaamisesta ja ensihoidon toimenpiteistä
Vehkaoja, Harri; Baas, Marko; Mattila, Anssi (2017)
Vehkaoja, Harri
Baas, Marko
Mattila, Anssi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107312
Tiivistelmä
Oulun ammattikorkeakoulu
Ensihoidon koulutusohjelma
Tekijät: Baas Marko, Mattila Anssi, Vehkaoja Harri
Opinnäytetyön nimi: VIDEOT OPPIMISEN TUKENA ENSIHOIDON KOULUTUKSESSA - Opetusvideot potilaankohtaamisesta ja ensihoidon toimenpiteistä
Työn ohjaajat: Roivainen Petri, Rajala Raija
Työn valmistumislukukausi- ja vuosi: kevät 2017 Sivumäärä: 46 + 8 liitesivua
Ensihoitopalvelu on osa yhteiskunnan kokonaisturvallisuutta, jonka tehtävänä on äkillisesti sairastuneen tai loukkaantuneen potilaan hoidon tarpeen arviointi ja kiireellisen hoidon antaminen terveydenhuollon hoitolaitoksen ulkopuolella sekä tarvittaessa potilaan kuljettaminen terveydenhuollon hoitoyksikköön. Ensihoitopotilaan kohtaamisen tulee olla systemaattista ja jokainen potilas tulisi kohdata saman mallin mukaan. Tutkimuksissa tämän on todettu parantavan potilasturvallisuutta ja vähentävän kuolleisuutta.
Teimme Oulun Ammattikorkeakoululle ja OYS erityisvastuualueen ensihoitokeskukselle opetusvideon viisiportaisesta potilaan kohtaamisen mallista. Tämä malli koostuu viidestä osa-alueesta, jotka ovat ensiarvio, välittömät henkeä pelastavat toimet, tarkennettu tilanarvio, työdiagnoosin tai oireiden mukainen hoito ja kuljetus ja potilaan toistuva tilanarvio. Lisäksi teimme videot hoitotason vaativista toimenpiteistä synkronoitu kardioversio ja ulkoinen tahdistus. Kaikki videot ovat sähköisten verkko-oppimisalustojen kautta käytettävissä ensihoitajaopiskelijoiden ja erityisvastuualueen ensihoitajien koulutukseen.
Opinnäytetyömme oli tuotekehitysprojekti, jossa valmistui kolme videota ensihoitajakoulutukseen opetus- ja itseopiskelumateriaaliksi ja OYS erityisvastuualueen koulutuskäyttöön. Verkko-opetuksen lisääntymisen ja kehittymisen myötä videoiden käyttö myös korkeakouluopetuksessa on lisääntynyt. Opetusvideoissa esitetty toimenpide pilkotaan vaiheisiin ja eri vaiheiden selittämiseen käytetään kertojaääntä tai välitekstejä. Liikkuva kuva opetusvälineenä voi edesauttaa oppimista, varsinkin jos sitä tuetaan pedagogisesti perustelluilla tehtävän annoilla. Tavoitteenamme oli tuottaa mahdollisimman laadukkaat ja ajantasaiset opetusvideot potilaan systemaattisesta kohtaamisesta ja hoitamisesta, sekä kardioversiosta ja ulkoisesta tahdistuksesta. Ensihoidon koulutuksen yhden-mukaistuminen lisää potilasturvallisuutta ja ensihoidon laatua.
Videoiden laadinnassa käytettiin viimeisintä tutkittua tietoa ensihoidon systemaattisesta potilaan kohtaamisesta ja hoidosta. Videoista tehtiin mahdollisimman todenmukaiset käyttämällä oikeita tutkimus- ja hoitovälineitä ja menetelmiä. Videot luovutettiin Oulun Ammattikorkeakoulun ja OYS erityisvastuualueen ensihoitokeskuksen käyttöön sähköisessä muodossa.
Ensihoidon koulutusohjelma
Tekijät: Baas Marko, Mattila Anssi, Vehkaoja Harri
Opinnäytetyön nimi: VIDEOT OPPIMISEN TUKENA ENSIHOIDON KOULUTUKSESSA - Opetusvideot potilaankohtaamisesta ja ensihoidon toimenpiteistä
Työn ohjaajat: Roivainen Petri, Rajala Raija
Työn valmistumislukukausi- ja vuosi: kevät 2017 Sivumäärä: 46 + 8 liitesivua
Ensihoitopalvelu on osa yhteiskunnan kokonaisturvallisuutta, jonka tehtävänä on äkillisesti sairastuneen tai loukkaantuneen potilaan hoidon tarpeen arviointi ja kiireellisen hoidon antaminen terveydenhuollon hoitolaitoksen ulkopuolella sekä tarvittaessa potilaan kuljettaminen terveydenhuollon hoitoyksikköön. Ensihoitopotilaan kohtaamisen tulee olla systemaattista ja jokainen potilas tulisi kohdata saman mallin mukaan. Tutkimuksissa tämän on todettu parantavan potilasturvallisuutta ja vähentävän kuolleisuutta.
Teimme Oulun Ammattikorkeakoululle ja OYS erityisvastuualueen ensihoitokeskukselle opetusvideon viisiportaisesta potilaan kohtaamisen mallista. Tämä malli koostuu viidestä osa-alueesta, jotka ovat ensiarvio, välittömät henkeä pelastavat toimet, tarkennettu tilanarvio, työdiagnoosin tai oireiden mukainen hoito ja kuljetus ja potilaan toistuva tilanarvio. Lisäksi teimme videot hoitotason vaativista toimenpiteistä synkronoitu kardioversio ja ulkoinen tahdistus. Kaikki videot ovat sähköisten verkko-oppimisalustojen kautta käytettävissä ensihoitajaopiskelijoiden ja erityisvastuualueen ensihoitajien koulutukseen.
Opinnäytetyömme oli tuotekehitysprojekti, jossa valmistui kolme videota ensihoitajakoulutukseen opetus- ja itseopiskelumateriaaliksi ja OYS erityisvastuualueen koulutuskäyttöön. Verkko-opetuksen lisääntymisen ja kehittymisen myötä videoiden käyttö myös korkeakouluopetuksessa on lisääntynyt. Opetusvideoissa esitetty toimenpide pilkotaan vaiheisiin ja eri vaiheiden selittämiseen käytetään kertojaääntä tai välitekstejä. Liikkuva kuva opetusvälineenä voi edesauttaa oppimista, varsinkin jos sitä tuetaan pedagogisesti perustelluilla tehtävän annoilla. Tavoitteenamme oli tuottaa mahdollisimman laadukkaat ja ajantasaiset opetusvideot potilaan systemaattisesta kohtaamisesta ja hoitamisesta, sekä kardioversiosta ja ulkoisesta tahdistuksesta. Ensihoidon koulutuksen yhden-mukaistuminen lisää potilasturvallisuutta ja ensihoidon laatua.
Videoiden laadinnassa käytettiin viimeisintä tutkittua tietoa ensihoidon systemaattisesta potilaan kohtaamisesta ja hoidosta. Videoista tehtiin mahdollisimman todenmukaiset käyttämällä oikeita tutkimus- ja hoitovälineitä ja menetelmiä. Videot luovutettiin Oulun Ammattikorkeakoulun ja OYS erityisvastuualueen ensihoitokeskuksen käyttöön sähköisessä muodossa.