Fotogrammetrian hyödyntäminen pelisuunnittelussa
Mannila, Sami (2017)
Mannila, Sami
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097285
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia 3D-mallien valmistamista valokuvien avulla. Fotogrammetria on tieteenala, jonka avulla objektista otettuja valokuvia voidaan hyödyntää kyseessä olevan objektin tarkkoihin mittauksiin sekä 3D-mallien valmistukseen. Opinnäytetyön painopiste on fotogrammetrian hyödyntämisessä etenkin pelisuunnittelussa. Tutkimuksen aikana pyrittiin löytämään vastauksia siihen, miten fotogrammetria toimii käytännössä ja miten sitä hyödynnetään tällä hetkellä eri aloilla. Tavoitteena oli myös löytää optimaalinen tapa tuottaa fotogrammetrisesti 3D-malleja, joita voidaan käyttää pelisuunnittelussa.
Teoriaosuuden alussa käydään lyhyesti läpi fotogrammetrian historiaa. Tämän jälkeen selvitetään fotogrammetrian keskeisimpiä periaatteita kirjallisuuden kautta. Tutkimuksessa tutustutaan myös eri menetelmiä käyttäviin nykyaikaisiin fotogrammetrisiin sovelluksiin. Teoriaosuuden viimeisessä osassa tutustutaan tarkemmin fotogrammetriseen valokuvaukseen sekä fotogrammetrisen ohjelmiston toimintaan.
Opinnäytetyön työosuudessa opittua teoriaa sovelletaan käytännössä. Työn aikana valmistetaan fotogrammetrisesti realistisia 3D-malleja käytettäväksi pelitason suunnitteluun, samalla optimoiden fotogrammetrista työnkulkua. Myös reaaliaikaisen renderöinnin asettamat vaatimukset otetaan huomioon työn aikana. Työosuuden lopputuloksena on useita realistisia 3D-malleja, jotka pystyttiin onnistuneesti viemään luotuun peliympäristöön.
Teoriaosuuden alussa käydään lyhyesti läpi fotogrammetrian historiaa. Tämän jälkeen selvitetään fotogrammetrian keskeisimpiä periaatteita kirjallisuuden kautta. Tutkimuksessa tutustutaan myös eri menetelmiä käyttäviin nykyaikaisiin fotogrammetrisiin sovelluksiin. Teoriaosuuden viimeisessä osassa tutustutaan tarkemmin fotogrammetriseen valokuvaukseen sekä fotogrammetrisen ohjelmiston toimintaan.
Opinnäytetyön työosuudessa opittua teoriaa sovelletaan käytännössä. Työn aikana valmistetaan fotogrammetrisesti realistisia 3D-malleja käytettäväksi pelitason suunnitteluun, samalla optimoiden fotogrammetrista työnkulkua. Myös reaaliaikaisen renderöinnin asettamat vaatimukset otetaan huomioon työn aikana. Työosuuden lopputuloksena on useita realistisia 3D-malleja, jotka pystyttiin onnistuneesti viemään luotuun peliympäristöön.