Develoment of Ecological Tourism in Finland
Dzhagarova, Anna (2017)
Dzhagarova, Anna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107314
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia ekomatkailua Suomessa ja ehdottaa ideoita sen kehittämiseksi. Opinnäytetyön toimeksiantaja on matkailuyritys Rock and Lake.
Työn teoreettinen osa käsittelee tämänhetkisiä ekomatkailun käsitteitä Suomessa ja maailmalla. Lisäksi työssä analysoitiin toimeksiantajan liiketoimintaa ja suoritettiin vertailevaa tutkimusta Rock and Laken ja kilpailevien yritysten välillä. Tämän avulla kartoitettiin matkailuyrityksen tarpeita ja tulevaisuuden kehityssuuntia. Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu suoritetusta tutkimuksesta, jonka avulla etsittiin potentiaalisia kohderyhmiä sekä kartoitettiin ekomatkailun kysyntää Suomessa.
Tutkimus on suoritettu laadullisen tutkimusmenetelmän avulla. Tiedot tutkimusta varten kerättiin verkkokyselyllä, jossa apuna käytettiin sosiaalisia kanavia Facebookia ja Vkontaktea.
Tutkimuksen tulosten perusteella muodostettiin kolme ekomatkailijoiden kohderyhmää. Tutkimuksessa selvisi ekomatkailun aktiviteetteja, joista matkailijat olivat kiinnostuneita Suomessa. Tuloksia hyödynnettiin ekomatkailu-tuotteen suunnittelussa ja toteutuksessa. Lopputuloksena muodostui Etno-ekologinen kierros - tuote ”Travel to the forest kingdom Tapiola”. Opinnäytetyön viimeisessä osassa tuote toteutettiin testiryhmän kanssa. Testin jälkeen osallistujia haastateltiin.
Toimeksiantaja pystyy hyödyntämään tutkimuksen tuloksia ”Travel to the forest kingdom Tapiola”- ekomatkailutuotteen kehittämisessä ja tuotteen tuomisessa markkinoille. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää edelleen uusien ekomatkailutuotteiden suunnittelussa.
Työn teoreettinen osa käsittelee tämänhetkisiä ekomatkailun käsitteitä Suomessa ja maailmalla. Lisäksi työssä analysoitiin toimeksiantajan liiketoimintaa ja suoritettiin vertailevaa tutkimusta Rock and Laken ja kilpailevien yritysten välillä. Tämän avulla kartoitettiin matkailuyrityksen tarpeita ja tulevaisuuden kehityssuuntia. Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu suoritetusta tutkimuksesta, jonka avulla etsittiin potentiaalisia kohderyhmiä sekä kartoitettiin ekomatkailun kysyntää Suomessa.
Tutkimus on suoritettu laadullisen tutkimusmenetelmän avulla. Tiedot tutkimusta varten kerättiin verkkokyselyllä, jossa apuna käytettiin sosiaalisia kanavia Facebookia ja Vkontaktea.
Tutkimuksen tulosten perusteella muodostettiin kolme ekomatkailijoiden kohderyhmää. Tutkimuksessa selvisi ekomatkailun aktiviteetteja, joista matkailijat olivat kiinnostuneita Suomessa. Tuloksia hyödynnettiin ekomatkailu-tuotteen suunnittelussa ja toteutuksessa. Lopputuloksena muodostui Etno-ekologinen kierros - tuote ”Travel to the forest kingdom Tapiola”. Opinnäytetyön viimeisessä osassa tuote toteutettiin testiryhmän kanssa. Testin jälkeen osallistujia haastateltiin.
Toimeksiantaja pystyy hyödyntämään tutkimuksen tuloksia ”Travel to the forest kingdom Tapiola”- ekomatkailutuotteen kehittämisessä ja tuotteen tuomisessa markkinoille. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää edelleen uusien ekomatkailutuotteiden suunnittelussa.