Jatkuvan parantamisen mallin tehostaminen palveluvarastoympäristössä
Pospelov, Ilja (2017)
Pospelov, Ilja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704064371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704064371
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin kansainvälisen logistiikan palvelutuottajan palveluvarastointiorganisaatioon. Sen tavoitteena oli tehostaa jatkuvan parantamisen mallia palveluvarastoympäristössä benchmarkkaamalla jatkuvan parantamisen malleja muista yrityksistä. Muiden yrityksien malleja tutkittiin erilaisista näkökulmista. Benchmarking-tutkimus on tehokas tapa verrata omien toimintatapojen tehokkuutta muihin. Benchmarkeista piti etsiä parhaat asiat ja koota niistä kehitysehdotuksia, jotka tehostaisi toimeksiantajan jatkuvan parantamisen mallia. Kehitysehdotukset tehtiin ongelmille, jotka toimeksiantaja on itse havainnut toiminnassaan. Benchmark-tutkimuksen tueksi laadittiin teoreettinen näkökulma jatkuvan parantamisen ilmiöstä.
Tutkimuksen benchmarkit koottiin yritysvierailuilta ja haastatteluista saadusta tiedosta ja verrattiin toimeksiantajan malliin. Jokaiseen benchmarkkiin liittyi joko haastattelu yritysvierailulla tai puhelimessa. Jatkuvan parantamisen harjoittaminen voi esiintyä todella erilaisissa muodoissa, joten kaikki esitetyt jatkuvan parantamisen mallit ovat hyvin erilaisia. Tutkimuksen toteuttamiseen liittyi paljon aikataulun suunnittelua, sillä kaikkien haastateltavien kanssa piti sopia erikseen haastattelujen ajankohdat. Muiden yrityksien malleja on vaikea arvostella, sillä erilaisessa toimintaympäristössä voi olla hyötyä erilaisista menetelmistä.
Benchmarkit ovat tutkimuksen päätuloksia. Benchmarkeista johdetut kehitysehdotukset ovat sivutuloksia ja niistä ei ole käytännön kokemusta, joten niiden vaikutusta ei voida esitellä.
Tutkimuksen benchmarkit koottiin yritysvierailuilta ja haastatteluista saadusta tiedosta ja verrattiin toimeksiantajan malliin. Jokaiseen benchmarkkiin liittyi joko haastattelu yritysvierailulla tai puhelimessa. Jatkuvan parantamisen harjoittaminen voi esiintyä todella erilaisissa muodoissa, joten kaikki esitetyt jatkuvan parantamisen mallit ovat hyvin erilaisia. Tutkimuksen toteuttamiseen liittyi paljon aikataulun suunnittelua, sillä kaikkien haastateltavien kanssa piti sopia erikseen haastattelujen ajankohdat. Muiden yrityksien malleja on vaikea arvostella, sillä erilaisessa toimintaympäristössä voi olla hyötyä erilaisista menetelmistä.
Benchmarkit ovat tutkimuksen päätuloksia. Benchmarkeista johdetut kehitysehdotukset ovat sivutuloksia ja niistä ei ole käytännön kokemusta, joten niiden vaikutusta ei voida esitellä.