"Högkänsligheten är min ständiga källa till inspiration” : En studie kring högkänslighet i musikerskapet
Sjölind, Fanny (2017)
Sjölind, Fanny
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107338
Tiivistelmä
Syftet med arbetet är att öka medvetenheten om vad högkänslighet är och att undersöka hur musiker uppfattar personlighetsdraget. Frågorna som ställs är: Vad är högkänslighet? Vilka utmärkande drag finns bland högkänsliga musiker relaterat till sociala relationer, prestationer och kreativitet? Vilken nytta respektive utmaning upplever musiker med att vara högkänslig? För att besvara forskningsfrågorna använder jag en fenomenografisk forskningsansats, som datainsamlingsmetod intervjuer av sju högkänsliga musiker och litteraturstudier.
Cirka 20 % föds högkänsliga, med ett nervsystem som är extra mottagligt för inre och yttre stimuli. Resultaten visar att utmärkande drag som förekommer hos respondenterna kan uppfattas både som en nytta och utmaning i musikerskapet. Det är främst i den kreativa dimensionen av musikerskapet som respondenterna ser högkänsligheten som en nytta. Personerna har ett kreativt behov och de har en stark känslomässig koppling till musiken. Gällande sociala relationer och prestationer är högkänsligheten på många sätt en utmaning. Medvetenheten kring de utmärkande dragens inverkan på individen är en hjälp för att undvika överbelastning. Resultaten överensstämmer med de fakta som framkommit i litteraturstudien. The aim of this thesis is to increase the awareness of what it takes to be a highly sensitive person and to explore how musicians perceive this personality trait. My research questions are: What is highly sensitive? Which traits appear among highly sensitive musicians related to social relations, performance and creativity? What benefits and challenges do the highly sensitive musicians experience? My research is conducted using a phenomenographical approach, based on a literature study and interviews with 7 highly sensitive musicians.
Approximately 20 % are born highly sensitive, with a nervous system hypersensitive to internal and external stimuli. The respondents perceived their characteristic features
as both a benefit and a challenge in their musicianship. One study result is that highly sensitive musicians experience sensitivity as a benefit to their creativity. The respondents are creative and experience an emotional connection to music. When it comes to social relations and performance, being highly sensitive is a challenge in many ways. Overstimulation may be avoided by being aware of how the traits affect individuals. Overstimulation is an obstacle in social relations, performance and creativity related to musicianship. The results conform with data which appeared in the literature study.
Cirka 20 % föds högkänsliga, med ett nervsystem som är extra mottagligt för inre och yttre stimuli. Resultaten visar att utmärkande drag som förekommer hos respondenterna kan uppfattas både som en nytta och utmaning i musikerskapet. Det är främst i den kreativa dimensionen av musikerskapet som respondenterna ser högkänsligheten som en nytta. Personerna har ett kreativt behov och de har en stark känslomässig koppling till musiken. Gällande sociala relationer och prestationer är högkänsligheten på många sätt en utmaning. Medvetenheten kring de utmärkande dragens inverkan på individen är en hjälp för att undvika överbelastning. Resultaten överensstämmer med de fakta som framkommit i litteraturstudien.
Approximately 20 % are born highly sensitive, with a nervous system hypersensitive to internal and external stimuli. The respondents perceived their characteristic features
as both a benefit and a challenge in their musicianship. One study result is that highly sensitive musicians experience sensitivity as a benefit to their creativity. The respondents are creative and experience an emotional connection to music. When it comes to social relations and performance, being highly sensitive is a challenge in many ways. Overstimulation may be avoided by being aware of how the traits affect individuals. Overstimulation is an obstacle in social relations, performance and creativity related to musicianship. The results conform with data which appeared in the literature study.