Materiaalikelkan tehonsiirto
Hakalahti, Hannu (2017)
Hakalahti, Hannu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107405
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Pesmel, joka on erikoistunut automatisoitujen materiaalinkäsittely-, varastointi- ja pakkausjärjestelmien toimittamiseen metalli- ja paperiteollisuuden tarpeisiin. Työ käsittelee teräslevykelojen käärintään tarkoitetun materiaalikelkan tehonsiirtojärjestelmän uusimista siten, että siitä tulisi kapeampi ja paremmin suojattu, kuin käytössä oleva hihnavälitys.
Tehonsiirtojärjestelmäksi oli ehdolla hammaspyörät ja ketjuvälitys joko rulla- tai hammasketjulla. Kahden muun vaihtoehdon osoittauduttua toteuttamiskelvottomaksi, päätettiin tehonsiirtojärjestelmä toteuttaa hammaspyörillä. Tehtävänä oli käytännössä suunnitella ja mallintaa hammaspyörät, valita pyörille sopiva materiaali, voitelu ja laakerointi, sekä laskea laakereiden kestoiät. Lisäksi tuli suunnitella tehonsiirtojärjestelmän suojaksi kotelointi ja valita tiivisteet.
Työn tuloksena syntyi neljällä hammaspyörällä toteutettu tehonsiirtojärjestelmä. Hammaspyörien materiaaliksi valittiin tarkoitukseen sopiva hiiletysteräs, kun taas voitelu toteutettiin voitelurasvan avulla. Laakereiksi valittiin urakuulalaakerit, joiden elinikä laskettiin laakerivalmistajan kotisivuilla olevalla sovelluksella. Tiivisteiksi oli tarjolla kaksi vaihtoehtoa ja kotelosta mallinnettiin alustava ehdotus, joka lähetettiin Pesmelille jatkokehitystä varten.
Tehonsiirtojärjestelmäksi oli ehdolla hammaspyörät ja ketjuvälitys joko rulla- tai hammasketjulla. Kahden muun vaihtoehdon osoittauduttua toteuttamiskelvottomaksi, päätettiin tehonsiirtojärjestelmä toteuttaa hammaspyörillä. Tehtävänä oli käytännössä suunnitella ja mallintaa hammaspyörät, valita pyörille sopiva materiaali, voitelu ja laakerointi, sekä laskea laakereiden kestoiät. Lisäksi tuli suunnitella tehonsiirtojärjestelmän suojaksi kotelointi ja valita tiivisteet.
Työn tuloksena syntyi neljällä hammaspyörällä toteutettu tehonsiirtojärjestelmä. Hammaspyörien materiaaliksi valittiin tarkoitukseen sopiva hiiletysteräs, kun taas voitelu toteutettiin voitelurasvan avulla. Laakereiksi valittiin urakuulalaakerit, joiden elinikä laskettiin laakerivalmistajan kotisivuilla olevalla sovelluksella. Tiivisteiksi oli tarjolla kaksi vaihtoehtoa ja kotelosta mallinnettiin alustava ehdotus, joka lähetettiin Pesmelille jatkokehitystä varten.