Lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittäminen alakoulussa : Sosiaalista taitavuutta toiminnallisin menetelmin
Leppänen, Mari; Luoma-aho, Heidi (2017)
Leppänen, Mari
Luoma-aho, Heidi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117606
Tiivistelmä
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyön, jossa perehdyimme lasten sosiaaliseen taitavuuteen teorian sekä lapsiryhmälle järjestettyjen toimintatuokioiden kautta. Opinnäytetyömme tavoitteena oli kokeilla erilaisia toiminnallisia menetelmiä nimenomaan tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelemiseen. Toteutimme toimintatuokioita kerhomuotoisesti 9-10-vuotiaille koululaisille. Teoriaosuudessa keskityimme tarkastelemaan lasten sosiaalista taitavuutta, johon liittyvät erityisesti sosiaaliset taidot sekä tunne- ja vuorovaikutustaidot.
Toiminnallisen osuuden lähtökohtana oli syksyllä 2016 voimaan tullut uusi opetussuunnitelma, jonka mukaan tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen on osa koulussa tehtävää kasvatustyötä. Tässä opinnäytetyössä pohdimme, millainen on sosiaalisesti taitava lapsi ja miten sosiaalisten taitojen kehittymistä voidaan tukea. Keskitymme tarkastelemaan sosiaalista taitavuutta nimenomaan keskilapsuuden ikävaiheessa. Keräsimme aineiston tutkimukselliseen osuuteen havainnoinnin, videoinnin ja kirjallisten palautteiden avulla. Käytimme videoiden ja havainnointien analysointiin teemoittelua.
Tulosten perusteella on havaittavissa, että sosiaalisissa taidoissa on alakouluikäisten lasten osalta paljon tasoeroja, joten näiden taitojen harjoitteleminen on tärkeää. Voidaan todeta, että tunnetaidot ovat sosiaalisen taitavuuden kehittymisessä avainasemassa. Puutteelliset tunnetaidot johtavat helposti ryhmän ulkopuolelle jäämiseen ja aiheuttavat lapselle negatiivisia torjutuksi tulemisen kokemuksia. Totesimme videoinnin toimivaksi keinoksi sekä ohjaajan oman että lapsiryhmän toiminnan havainnointiin. Kehittämisehdotuksina nostamme esiin heikon sosiaalisen statuksen omaavien lasten tukemisen, videoinnin käyttämisen ryhmänohjaajan työn kehittämisessä sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisessa käytettävien menetelmien ja välineiden hankkimisen kouluihin tukemaan opettajien työtä.
Toiminnallisen osuuden lähtökohtana oli syksyllä 2016 voimaan tullut uusi opetussuunnitelma, jonka mukaan tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen on osa koulussa tehtävää kasvatustyötä. Tässä opinnäytetyössä pohdimme, millainen on sosiaalisesti taitava lapsi ja miten sosiaalisten taitojen kehittymistä voidaan tukea. Keskitymme tarkastelemaan sosiaalista taitavuutta nimenomaan keskilapsuuden ikävaiheessa. Keräsimme aineiston tutkimukselliseen osuuteen havainnoinnin, videoinnin ja kirjallisten palautteiden avulla. Käytimme videoiden ja havainnointien analysointiin teemoittelua.
Tulosten perusteella on havaittavissa, että sosiaalisissa taidoissa on alakouluikäisten lasten osalta paljon tasoeroja, joten näiden taitojen harjoitteleminen on tärkeää. Voidaan todeta, että tunnetaidot ovat sosiaalisen taitavuuden kehittymisessä avainasemassa. Puutteelliset tunnetaidot johtavat helposti ryhmän ulkopuolelle jäämiseen ja aiheuttavat lapselle negatiivisia torjutuksi tulemisen kokemuksia. Totesimme videoinnin toimivaksi keinoksi sekä ohjaajan oman että lapsiryhmän toiminnan havainnointiin. Kehittämisehdotuksina nostamme esiin heikon sosiaalisen statuksen omaavien lasten tukemisen, videoinnin käyttämisen ryhmänohjaajan työn kehittämisessä sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisessa käytettävien menetelmien ja välineiden hankkimisen kouluihin tukemaan opettajien työtä.