Delaktighet genom motion : en handbok
Westergård, Sebastian; Sved, Jimmy (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Westergård, Sebastian
Sved, Jimmy
Yrkeshögskolan Arcada
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117715
Tiivistelmä
Liikunnalla on iso merkitys nuorten kehityksessä itsenäiseen minuuteen ja kehityksessä
integroiduksi osaksi yhteiskuntaa. Nuoruudessa monen urheilutottumukset muuttuvat merkittävästi. Lopputyön tavoitteena on lisätä tietoa siitä, miten liikunnan avulla luodaan edellytyksiä osallisuudelle haasteellisissa elämäntilanteissa oleville nuorille. Tämän teim-me luomalla käsikirjan. Lopputyön kysymyksena oli ”miten luodaan edellytyksiä osallisuuteen liikunnan kautta haasteellisissa elämäntilanteissa oleville nuorille?”. Kärsikirja vastasi tähän kysymykseen. Lopputyö tehtiin tuotekehittelyn muodossa, ja tuote on käsikirja nimeltään: Få unga att motionera (Miten saada nuoret liikkumaan). Tässä lopputyössä olemme käyttäneet sanaa “liikunta” laajemmassa merkityksessä, joka lähestyy fyysisen aktiviteetin määritelmää. Käsikirjan avulla tahdomme inspiroida ja opastaa ammattilaisia käyttämään erilaisia fyysisiä aktiviteettejä työssään nuorten kanssa, jotta he tukisivat nuorten tunnetta osalllisuudesta. Käsikirja sisältää aktiviteetteja, joissa osallisuus on tärkeässä roolissa. Käsikirjan kohderyhmä on ammattilaiset ja se sisältää aktiviteetteja 13-17-vuotiaille nuorille, mutta sitä voidaan myös pienillä, uuden kohderyhmän huomioivilla muutoksilla soveltaa muihin kohderyhmiin. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään sosiaalipedagogiikkaa painopisteen ollessa fyysisissä aktiviteeteissä sekä osallisuu-dessa, joka on keskeinen käsite sosiaalipedagogiikassa. Painotamme myös empowermentia koska mielestämme on tärkeää työskennellä empowerment-painotteisesti parhaan mahdollisen tuloksen saavuttamiseski.
integroiduksi osaksi yhteiskuntaa. Nuoruudessa monen urheilutottumukset muuttuvat merkittävästi. Lopputyön tavoitteena on lisätä tietoa siitä, miten liikunnan avulla luodaan edellytyksiä osallisuudelle haasteellisissa elämäntilanteissa oleville nuorille. Tämän teim-me luomalla käsikirjan. Lopputyön kysymyksena oli ”miten luodaan edellytyksiä osallisuuteen liikunnan kautta haasteellisissa elämäntilanteissa oleville nuorille?”. Kärsikirja vastasi tähän kysymykseen. Lopputyö tehtiin tuotekehittelyn muodossa, ja tuote on käsikirja nimeltään: Få unga att motionera (Miten saada nuoret liikkumaan). Tässä lopputyössä olemme käyttäneet sanaa “liikunta” laajemmassa merkityksessä, joka lähestyy fyysisen aktiviteetin määritelmää. Käsikirjan avulla tahdomme inspiroida ja opastaa ammattilaisia käyttämään erilaisia fyysisiä aktiviteettejä työssään nuorten kanssa, jotta he tukisivat nuorten tunnetta osalllisuudesta. Käsikirja sisältää aktiviteetteja, joissa osallisuus on tärkeässä roolissa. Käsikirjan kohderyhmä on ammattilaiset ja se sisältää aktiviteetteja 13-17-vuotiaille nuorille, mutta sitä voidaan myös pienillä, uuden kohderyhmän huomioivilla muutoksilla soveltaa muihin kohderyhmiin. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään sosiaalipedagogiikkaa painopisteen ollessa fyysisissä aktiviteeteissä sekä osallisuu-dessa, joka on keskeinen käsite sosiaalipedagogiikassa. Painotamme myös empowermentia koska mielestämme on tärkeää työskennellä empowerment-painotteisesti parhaan mahdollisen tuloksen saavuttamiseski.