Palvelumuotoilu työntekijäkokemuksen kehittämisessä : Case: oppilaitosten arjen turvallisuus
Puranen, Maija (2017)
Puranen, Maija
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127852
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata työntekijäkokemuksia oppilaitosten arjen turvallisuuden toimintaympäristössä ja muodostaa sitä kautta ymmärrys työntekijäkokemuksista. Kohderyhmänä ovat oppilaitosten työn-tekijät. Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena on uusi toimintamalli, jonka tarkoituksena on kehittää työntekijäkokemusta opinnäytetyön tulosten perusteella palvelumuotoilun keinoja hyödyntäen.
Opinnäytetyö on tehty kvalitatiivisella tutkimusotteella mukaillen kokonaisuudessaan palvelumuotoiluprosessin Double diamond -mallia. Aineiston hankinta- ja analyysimenetelmänä on käytetty metasynteesiä, joka on eräs kirjallisuuskatsauksen muoto. Aineisto koostuu aikaisemmin tehdyistä väitöstutkielmista, pro gradu -tutkielmista ja ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetöistä. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Opinnäytetyön tulosten perusteella työntekijäkokemuksen kehittämiselle on olemassa selkeä tarve. Kehittämistoiminnan rakennetta tulisi uudistaa nykyajan oppimiskäsitysten mukaiseksi ja työntekijäkokemus tulisi nostaa keskiöön. Työntekijöiden pedagogista erityisosaamista tulisi hyödyntää nykyistä enemmän ja turvallisuusviestinnän avoimuutta lisätä. Lisäksi turvallisuusjohtamisen koordinointiin tulisi kiinnittää erityistä huomiota. Tulosten perusteella työntekijät arvostavat turvallisuutta ja ovat sitoutuneita sen kehittämiseen.
Tuotoksena rakennettu uusi toimintamalli tukee työntekijäkokemuksen kehittymistä. Uuden toimintamallin ydinajatuksena ovat Miettisen (2011) mallista sovellettu kiinnostuksen kolmio sekä työntekijäkokemuksen kehittäminen opinnäytetyön tulosten mukaisesti erilaiset työntekijäprofiilit huomioiden.
Huomautus: Opinnäytetyöstä on sen julkaisemisen jälkeen laadittu Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohjeistuksen mukainen esiselvitys, jossa opinnäytetyön on todettu loukkaavan hyvää tieteellistä käytäntöä. Opinnäytetyössä on todettu plagiointia. (Rehtorin päätös (S) 1/2019, 23.1.2019)
Opinnäytetyö on tehty kvalitatiivisella tutkimusotteella mukaillen kokonaisuudessaan palvelumuotoiluprosessin Double diamond -mallia. Aineiston hankinta- ja analyysimenetelmänä on käytetty metasynteesiä, joka on eräs kirjallisuuskatsauksen muoto. Aineisto koostuu aikaisemmin tehdyistä väitöstutkielmista, pro gradu -tutkielmista ja ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetöistä. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Opinnäytetyön tulosten perusteella työntekijäkokemuksen kehittämiselle on olemassa selkeä tarve. Kehittämistoiminnan rakennetta tulisi uudistaa nykyajan oppimiskäsitysten mukaiseksi ja työntekijäkokemus tulisi nostaa keskiöön. Työntekijöiden pedagogista erityisosaamista tulisi hyödyntää nykyistä enemmän ja turvallisuusviestinnän avoimuutta lisätä. Lisäksi turvallisuusjohtamisen koordinointiin tulisi kiinnittää erityistä huomiota. Tulosten perusteella työntekijät arvostavat turvallisuutta ja ovat sitoutuneita sen kehittämiseen.
Tuotoksena rakennettu uusi toimintamalli tukee työntekijäkokemuksen kehittymistä. Uuden toimintamallin ydinajatuksena ovat Miettisen (2011) mallista sovellettu kiinnostuksen kolmio sekä työntekijäkokemuksen kehittäminen opinnäytetyön tulosten mukaisesti erilaiset työntekijäprofiilit huomioiden.
Huomautus: Opinnäytetyöstä on sen julkaisemisen jälkeen laadittu Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohjeistuksen mukainen esiselvitys, jossa opinnäytetyön on todettu loukkaavan hyvää tieteellistä käytäntöä. Opinnäytetyössä on todettu plagiointia. (Rehtorin päätös (S) 1/2019, 23.1.2019)