Iskelmäartisti 2009 -kilpailu, markkinointiviestinnän vaikutus osallistuneisiin
Kuismin, Toni (2010)
Kuismin, Toni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004206652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004206652
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka Iskelmäartisti 2009 -kilpailun markkinointiviestintä on vaikuttanut kyseiseen kilpailuun osallistumiseen. Työn tavoitteena oli selvittää, miten saataisiin kohderyhmään kuuluvia osallistumaan enemmän tulevien vuosien kilpailuihin ja kartoitettiin heidän mielikuviaan uudenajan iskelmästä, mikä tarkoittaa iskelmämusiikin nykyaikaistamista. Kilpailulla haettiin edustajaa Iskelmäradion brändille ja Iskelmäartisti -kilpailulle. Lisäksi tavoitteena oli selvittää tarvitaanko muutoksia kilpailun mainontaan liittyen.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella. Lomake koostui luonteenpiirteiden kartoituksesta ja kilpailun tavoittavuuteen sekä mielikuviin liittyvistä kysymyksistä. Lisäksi palauteosiosta saatiin yleisesti tietoa mielikuvista, joita uudistuksilla on saatu aikaiseksi. Osallistuneet jaettiin kahteen ryhmään vastausten vertailua varten. Toinen ryhmistä on kohderyhmä ja toinen vertailuryhmä. Kohderyhmän henkilöitä tavoiteltiin kilpailuun ja heidän vastauksiaan pyritään hyödyntämään jatkossa. Vertailuryhmän vastauksista saatiin vertailu näkökulmaa ja yleisesti palautetta kilpailusta ja uudistuksista.
Työn teoreettinen osuus kartoittaa markkinointiviestinnän tutkimukseen liittyviä asioita, ja kuinka psykologian käyttöä voidaan hyödyntää markkinoinnin tutkimisessa. Lisäksi tämä opinnäytetyö kartoittaa nykyaikaisen brändin piirteitä ja asioita, mitkä vaikuttavat brändin luomiin mielikuviin.
Tutkimus osoitti, että kilpailu ja sen antamat mielikuvat koettiin positiivisina asioina, niin kohderyhmän, kuin vertailuryhmän keskuudessa. Kilpailun ja mainonnan visuaalinen ilme on nuorekas ja toimiva, mutta mainontakanavien käyttöä tulisi jatkossa kohdentaa. Uudenajan iskelmämusiikki voi menettää suosiotaan tulevaisuudessa, jos uudistuksia ei kehitetä lisää omaperäisempään suuntaan.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella. Lomake koostui luonteenpiirteiden kartoituksesta ja kilpailun tavoittavuuteen sekä mielikuviin liittyvistä kysymyksistä. Lisäksi palauteosiosta saatiin yleisesti tietoa mielikuvista, joita uudistuksilla on saatu aikaiseksi. Osallistuneet jaettiin kahteen ryhmään vastausten vertailua varten. Toinen ryhmistä on kohderyhmä ja toinen vertailuryhmä. Kohderyhmän henkilöitä tavoiteltiin kilpailuun ja heidän vastauksiaan pyritään hyödyntämään jatkossa. Vertailuryhmän vastauksista saatiin vertailu näkökulmaa ja yleisesti palautetta kilpailusta ja uudistuksista.
Työn teoreettinen osuus kartoittaa markkinointiviestinnän tutkimukseen liittyviä asioita, ja kuinka psykologian käyttöä voidaan hyödyntää markkinoinnin tutkimisessa. Lisäksi tämä opinnäytetyö kartoittaa nykyaikaisen brändin piirteitä ja asioita, mitkä vaikuttavat brändin luomiin mielikuviin.
Tutkimus osoitti, että kilpailu ja sen antamat mielikuvat koettiin positiivisina asioina, niin kohderyhmän, kuin vertailuryhmän keskuudessa. Kilpailun ja mainonnan visuaalinen ilme on nuorekas ja toimiva, mutta mainontakanavien käyttöä tulisi jatkossa kohdentaa. Uudenajan iskelmämusiikki voi menettää suosiotaan tulevaisuudessa, jos uudistuksia ei kehitetä lisää omaperäisempään suuntaan.