Trumpetti soikoon! : Luova instrumenttipedaogiikka soitonopetuksessa
Soinikoski, Jarkko (2017)
Soinikoski, Jarkko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117704
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on pohtia, miten luovaa instrumenttipedagogiikkaa voidaan hyödyntää trumpetin soitonopetuksen yksilö- ja ryhmäopetuksessa.
Opinnäytetyössä tutkitaan erilaisia lähestymistapoja virikkeelliseen musiikilliseen toimintaan. Tässä laadullisessa pohdinnassa esittelen luovan soitonopetuksen lähestymistapoja sekä avaan muutamia positiivisen pedagogiikan näkökulmia.
Soitonopiskelu on luovaa silloin, kun harjoittelu on musiikillista ideoiden pallottelua. Soitonopettajan positiivisella pedagogiikalla on arvioni mukaan vaikutusta oppilaiden hyvinvointiin. Jättämällä kielteiset kehotukset opetuksesta pois, oppilas saa enemmän tilaa tulkita omaa kehitystään.
Luova instrumenttipedagogiikka on yhdistelmä ilmiöpohjaisen oppimisen, kokemuksellisen oppimisen sekä positiivisen pedagogiikan teorioita. Tulevaisuuden oppimistila –liite havainnollistaa kuinka luokkatilaa voidaan uudistaa luovasti. Positiiviset mietelauseet piristävät mieltä sekä stimuloivat myönteistä ajattelutapaa.
Yhteenvetona totean, että eri opetusmetodeja omassa opetustyössäni kokeilemalla, kuten jättämällä kielteiset kehotukset opetuksen ohjauksesta pois huomasin, että annan oppilaalle enemmän tilaa tulkita omaa kehitystään. Oppilaan hyvinvointi on suoraan verrannollinen toimintakykyyn sekä arjessa selviytymiseen. Trumpetinsoitto on mukavaa, kun harjoittelumahdollisuudet ovat hyvät. Vastuu omasta opiskelusta tukee oppilaan identiteetin kehitystä, lisää aktiivisuutta ja mahdollistaa onnistumisen tunteen kokemisen, kun oppiminen pohjautuu kokemuksille, tunteille, kiinnostuksen kohteille sekä vuorovaikutukselle.
Opinnäytetyössä tutkitaan erilaisia lähestymistapoja virikkeelliseen musiikilliseen toimintaan. Tässä laadullisessa pohdinnassa esittelen luovan soitonopetuksen lähestymistapoja sekä avaan muutamia positiivisen pedagogiikan näkökulmia.
Soitonopiskelu on luovaa silloin, kun harjoittelu on musiikillista ideoiden pallottelua. Soitonopettajan positiivisella pedagogiikalla on arvioni mukaan vaikutusta oppilaiden hyvinvointiin. Jättämällä kielteiset kehotukset opetuksesta pois, oppilas saa enemmän tilaa tulkita omaa kehitystään.
Luova instrumenttipedagogiikka on yhdistelmä ilmiöpohjaisen oppimisen, kokemuksellisen oppimisen sekä positiivisen pedagogiikan teorioita. Tulevaisuuden oppimistila –liite havainnollistaa kuinka luokkatilaa voidaan uudistaa luovasti. Positiiviset mietelauseet piristävät mieltä sekä stimuloivat myönteistä ajattelutapaa.
Yhteenvetona totean, että eri opetusmetodeja omassa opetustyössäni kokeilemalla, kuten jättämällä kielteiset kehotukset opetuksen ohjauksesta pois huomasin, että annan oppilaalle enemmän tilaa tulkita omaa kehitystään. Oppilaan hyvinvointi on suoraan verrannollinen toimintakykyyn sekä arjessa selviytymiseen. Trumpetinsoitto on mukavaa, kun harjoittelumahdollisuudet ovat hyvät. Vastuu omasta opiskelusta tukee oppilaan identiteetin kehitystä, lisää aktiivisuutta ja mahdollistaa onnistumisen tunteen kokemisen, kun oppiminen pohjautuu kokemuksille, tunteille, kiinnostuksen kohteille sekä vuorovaikutukselle.