Creating shared value in Banking : Case Savings Bank Group
Ilmarinen, Paula (2017)
Ilmarinen, Paula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117574
Tiivistelmä
Viimeisin finanssikriisi työnsi pankkeja ja yhteiskuntaa kauemmas toisistaan. Se vaikutti asiakkaiden näkemyksiin ja heidän luottamukseensa pankkeja kohtaan. Suomen pankkisektori selvisi kriisistä hyvin, vaikkakin kriisi vaikutti myös siihen. Kriisin jälkeen pankkien sääntelyn ja valvonnan määrä on kasvanut todella paljon. Myöskin vaatimukset pankkien eettisyyden lisäämiseen ovat kasvaneet.
Jaetun arvon malli tarjoaa mahdollisuuden tuoda pankkeja ja yhteiskuntaa lähemmäs toisiaan. Jaetun arvon mallin ideana on tuottaa taloudellista hyvää tavalla, joka tuottaa arvoa myös ympäröivään yhteiskuntaan kohtaamalla sen haasteet ja tarpeet. Jaetun arvon mallia tulisi hyödyntää strategiassa. Tutkimuksen konteksti oli pieni suomalainen pankki ja tutkimus toteutettiin johdon näkökulmasta. Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin intensiivisenä tapaustutkimuksena. Teoreettinen viitekehys pohjautui sidosryhmäteoriaan, jaetun arvon malliin ja strategien eri puoliin. Kolmea johtoryhmän jäsentä tapauspankeista haastateltiin toissijaisen datan lisäksi.
Tutkimus osoitti, että sidosryhmien rooli on merkittävä. Megatrendejä hyödynnettiin strategiassa kolmella tasolla, mutta näitä ei kuitenkaan oltu hyödynnetty jaetun arvon mallissa. Tapauspankki keskittyi pääosin asiakkaiden varallisuuden edistämiseen. Kahta muuta tapaa tuottaa jaettua arvoa; paikallisen talouden rahoittaminen ja rahoitusratkaisut globaaleihin haasteisiin, voitaisiin hyödyntää strategiassa tietyllä laajuudelta. Johtopäätöksenä, pankin tulee löytää itselle sopivin tapa edistää jaetun arvon mallia. Tutkimuksen rajoitteina olivat vaikeus päästä käsiksi dataan sekä se, että vain yksi tapaus tutkittiin. Myös tutkijan subjektiivisuus rajoittivat tutkimusta. Tulevaisuudessa aihetta voisi tutkia toisista näkökulmista sekä mitata tuottojen ja vaikutusten suhdetta.
Jaetun arvon malli tarjoaa mahdollisuuden tuoda pankkeja ja yhteiskuntaa lähemmäs toisiaan. Jaetun arvon mallin ideana on tuottaa taloudellista hyvää tavalla, joka tuottaa arvoa myös ympäröivään yhteiskuntaan kohtaamalla sen haasteet ja tarpeet. Jaetun arvon mallia tulisi hyödyntää strategiassa. Tutkimuksen konteksti oli pieni suomalainen pankki ja tutkimus toteutettiin johdon näkökulmasta. Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin intensiivisenä tapaustutkimuksena. Teoreettinen viitekehys pohjautui sidosryhmäteoriaan, jaetun arvon malliin ja strategien eri puoliin. Kolmea johtoryhmän jäsentä tapauspankeista haastateltiin toissijaisen datan lisäksi.
Tutkimus osoitti, että sidosryhmien rooli on merkittävä. Megatrendejä hyödynnettiin strategiassa kolmella tasolla, mutta näitä ei kuitenkaan oltu hyödynnetty jaetun arvon mallissa. Tapauspankki keskittyi pääosin asiakkaiden varallisuuden edistämiseen. Kahta muuta tapaa tuottaa jaettua arvoa; paikallisen talouden rahoittaminen ja rahoitusratkaisut globaaleihin haasteisiin, voitaisiin hyödyntää strategiassa tietyllä laajuudelta. Johtopäätöksenä, pankin tulee löytää itselle sopivin tapa edistää jaetun arvon mallia. Tutkimuksen rajoitteina olivat vaikeus päästä käsiksi dataan sekä se, että vain yksi tapaus tutkittiin. Myös tutkijan subjektiivisuus rajoittivat tutkimusta. Tulevaisuudessa aihetta voisi tutkia toisista näkökulmista sekä mitata tuottojen ja vaikutusten suhdetta.