Lähitukipalvelun kartoitus ja sen kehittäminen
Salmi, Sami (2017)
Salmi, Sami
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117811
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajalle, joka toimii Pirkanmaan alueella ja toimittaa lähitukipalveluita omille asiakkailleen. Tämä työ kohdistui toimeksiantajan yhteen loppuasiakkuuteen ja sen elinkaari- ja ylläpitopalveluihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia lähitukihenkilöstön tyytyväisyyttä toimeksiantajan nykyisiin toimintamalleihin ja käytäntöihin henkilöstökyselyn avulla. Tavoitteena oli myös kerätä kehitysideoita käytäntöjen ja toimintatapojen parantamiseksi ja tehostamiseksi.
Opinnäyte koostuu kohdekuvauksesta, kyselytutkimuksen ja lähitukitoiminnan teoriaosasta sekä henkilöstökyselyn tuloksista ja kehitysehdotuksesta.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Määrällisellä tutkimuksella selvitettiin senhetkistä tilaa ja laadullisella tutkimuksella kehitysehdotuksia. Tutkimuksessa painotettiin nimenomaan laadullista lähestymistapaa. Henkilöstökysely toteutettiin verkkokyselytutkimuksena ja kutsu kyselytutkimukseen lähetettiin sähköpostitse.
Lopputuloksena henkilöstökyselyn kehitysehdotusten pohjalta syntyi toimeksiantajalle kehitysehdotus. Kehitysehdotuksessa kuvattiin yrityksen eri osien senhetkistä tilaa ja henkilöstön ajatuksia toiminnan kehittämisestä.
Toimeksiantaja ja sen luottamukselliseksi tai salassa pidettäväksi määrittelemä materiaali on opinnäytetyössä muokattu niin, että anonymiteetti säilyy toimeksiantajan haluamalla tavalla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia lähitukihenkilöstön tyytyväisyyttä toimeksiantajan nykyisiin toimintamalleihin ja käytäntöihin henkilöstökyselyn avulla. Tavoitteena oli myös kerätä kehitysideoita käytäntöjen ja toimintatapojen parantamiseksi ja tehostamiseksi.
Opinnäyte koostuu kohdekuvauksesta, kyselytutkimuksen ja lähitukitoiminnan teoriaosasta sekä henkilöstökyselyn tuloksista ja kehitysehdotuksesta.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Määrällisellä tutkimuksella selvitettiin senhetkistä tilaa ja laadullisella tutkimuksella kehitysehdotuksia. Tutkimuksessa painotettiin nimenomaan laadullista lähestymistapaa. Henkilöstökysely toteutettiin verkkokyselytutkimuksena ja kutsu kyselytutkimukseen lähetettiin sähköpostitse.
Lopputuloksena henkilöstökyselyn kehitysehdotusten pohjalta syntyi toimeksiantajalle kehitysehdotus. Kehitysehdotuksessa kuvattiin yrityksen eri osien senhetkistä tilaa ja henkilöstön ajatuksia toiminnan kehittämisestä.
Toimeksiantaja ja sen luottamukselliseksi tai salassa pidettäväksi määrittelemä materiaali on opinnäytetyössä muokattu niin, että anonymiteetti säilyy toimeksiantajan haluamalla tavalla.