"Toisaalta ilahduttaa, toisaalta pelottaa" : Lastentarhanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia lasten osallisuudesta varhaiskasvatuksessa
Granlund, Kristina (2017)
Granlund, Kristina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127946
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia lastentarhanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia lasten osallisuudesta. Aihe oli toteutushetkellä ajankohtainen tuoreen varhaiskasvatuslain sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden takia. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella kolmesta tamperelaisesta päiväkodista. Analyysitapana oli aineistolähtöinen teemoittelu. Teoriapohjana olivat varhaiskasvatuksen sekä osallisuuden käsitteet.
Lastentarhanopettajien mukaan osallisuutta on kuulluksi ja nähdyksi tuleminen sekä mahdollisuus vaikuttaa. Arvoja, joilla osallisuutta perusteltiin, olivat lapselle mielekäs toiminta, tehokas oppiminen, sosiaalisten taitojen lisääntyminen, lapsen oikeus vaikuttaa, kokemus ryhmään kuulumisesta, yhteiskunnallinen hyvinvointi ja demokratia. Lastentarhanopettajien mainitsemia haasteita osallisuuden toteuttamisessa olivat osallisuuden käsitteen puutteellinen ymmärtäminen, keinottomuus toteuttaa osallisuutta käytännössä, suuret ryhmäkoot sekä henkilökunnan kielteiset asenteet osallisuutta kohtaan.
Tutkimustulokset ovat samansuuntaisia aikaisempien tutkimusten kanssa. Lastentarhanopettajat pitävät osallisuutta hyvänä asiana, mutta kokevat käytännön toteutuksen haastavana. Lastentarhanopettajat kaipaavat perusteellista keskustelua siitä, mitä osallisuus tarkoittaa päiväkotiarjessa.
Lastentarhanopettajien mukaan osallisuutta on kuulluksi ja nähdyksi tuleminen sekä mahdollisuus vaikuttaa. Arvoja, joilla osallisuutta perusteltiin, olivat lapselle mielekäs toiminta, tehokas oppiminen, sosiaalisten taitojen lisääntyminen, lapsen oikeus vaikuttaa, kokemus ryhmään kuulumisesta, yhteiskunnallinen hyvinvointi ja demokratia. Lastentarhanopettajien mainitsemia haasteita osallisuuden toteuttamisessa olivat osallisuuden käsitteen puutteellinen ymmärtäminen, keinottomuus toteuttaa osallisuutta käytännössä, suuret ryhmäkoot sekä henkilökunnan kielteiset asenteet osallisuutta kohtaan.
Tutkimustulokset ovat samansuuntaisia aikaisempien tutkimusten kanssa. Lastentarhanopettajat pitävät osallisuutta hyvänä asiana, mutta kokevat käytännön toteutuksen haastavana. Lastentarhanopettajat kaipaavat perusteellista keskustelua siitä, mitä osallisuus tarkoittaa päiväkotiarjessa.