Kysy kätilöltä -verkkopalvelun kehittäminen
Anttila, Justiina (2017)
Anttila, Justiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705138036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705138036
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Tampereen yliopistollisen sairaalan kätilöiden ylläpitämää Kysy kätilöltä -verkkopalvelua. Sähköisistä palveluista on tullut osa terveydenhuoltoa. Terveydenhuollon tuleekin yrittää pysyä mukana muutoksessa ja tarjota asiakkailleen nykyaikaisia ja kilpailukykyisiä palveluita. Sähköiset terveyspalvelut ja niiden kehittäminen vuorovaikutteisiksi ovat ajankohtaisia useissa kansallisissa ja kansainvälisissä hankkeissa. Ihmiset etsivät paljon tietoa internetistä terveyteensä liittyen ja Kysy kätilöltä -verkkopalvelulla halutaan tarjota ammattilaisen antamaa asiantuntevaa terveysneuvontaa neuvolan antaman ohjauksen lisäksi. Sähköisiä palveluita pystytään hyödyntämään myös moniammatillisen yhteistyön parantamiseen. Kysy kätilöltä -verkkopalvelua voisi hyödyntää myös kätilöiden ja terveydenhoitajien väliseen viestintään ajankohtaisista aiheista ja ohjeista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kysy kätilöltä -verkkopalvelun kehittämiskohteita asiakaskokemuksen perusteella sekä selvittää äitiysneuvolatyötä tekeviltä terveydenhoitajilta heidän näkemyksiään ammattilaisten välisen verkkoviestinnän tarpeesta kätilöiden ja terveydenhoitajien välillä. Tarkoituksena oli kehittää verkkopalveluun toimintamalli ammattilaisten väliseen viestintään teknisen toteutuksen ja käyttöönoton tueksi.
Opinnäytetyö perustui tutkimukselliseen kehittämistoimintaan, jossa oli sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusosioita. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköisiä kyselyitä. Tutkimusjoukkona oli 15 Kysy kätilöltä -verkkopalvelussa kysymyksen lähettänyttä käyttäjää sekä 24 äitiysneuvoltatyötä tekevää terveydenhoitajaa Pirkanmaalta ja Jämsän seudulta. Kyselylomakkeiden määrällisistä kysymyksistä laskettiin suorat jakaumat hyödyntäen Excel -ohjelmaa ja avoimet kysymykset analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen.
Tuloksien perusteella voidaan todeta, että Kysy kätilöltä -verkkopalvelun käyttäjät kokivat palvelun tarpeelliseksi ja hyväksi. Kehittämiskohteeksi verkkopalveluun nousi tarve reaaliaikaisen keskustelun mahdollisuudesta kätilön kanssa chat-palvelun välityksellä. Äitiysneuvolatyötä tekevät terveydenhoitajat kokivat hyödylliseksi lisäksi tiedonkulkuun palvelun, jonka kautta voisivat sähköisesti viestiä kätilön kanssa ajankohtaisista ja yleisluontoisista asioista. Sähköisen viestinnän tuomiksi hyödyiksi terveydenhoitajat kokivat, että se mahdollistaisi konsultoimisen, helpottaisi yhteydenottoa, parantaisi tiedonkulkua ja parantaisi yhteistyötä. Tulosten perusteella Kysy kätilöltä -verkkopalveluun kehitettiin toimintamalli chat-palvelun viikoittaisesta toiminnasta sekä ammattilaisten välisestä viestinnästä. Jatkotutkimusta tulisi tehdä toimintamallien käyttöönotosta ja käytettävyydestä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kysy kätilöltä -verkkopalvelun kehittämiskohteita asiakaskokemuksen perusteella sekä selvittää äitiysneuvolatyötä tekeviltä terveydenhoitajilta heidän näkemyksiään ammattilaisten välisen verkkoviestinnän tarpeesta kätilöiden ja terveydenhoitajien välillä. Tarkoituksena oli kehittää verkkopalveluun toimintamalli ammattilaisten väliseen viestintään teknisen toteutuksen ja käyttöönoton tueksi.
Opinnäytetyö perustui tutkimukselliseen kehittämistoimintaan, jossa oli sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusosioita. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköisiä kyselyitä. Tutkimusjoukkona oli 15 Kysy kätilöltä -verkkopalvelussa kysymyksen lähettänyttä käyttäjää sekä 24 äitiysneuvoltatyötä tekevää terveydenhoitajaa Pirkanmaalta ja Jämsän seudulta. Kyselylomakkeiden määrällisistä kysymyksistä laskettiin suorat jakaumat hyödyntäen Excel -ohjelmaa ja avoimet kysymykset analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen.
Tuloksien perusteella voidaan todeta, että Kysy kätilöltä -verkkopalvelun käyttäjät kokivat palvelun tarpeelliseksi ja hyväksi. Kehittämiskohteeksi verkkopalveluun nousi tarve reaaliaikaisen keskustelun mahdollisuudesta kätilön kanssa chat-palvelun välityksellä. Äitiysneuvolatyötä tekevät terveydenhoitajat kokivat hyödylliseksi lisäksi tiedonkulkuun palvelun, jonka kautta voisivat sähköisesti viestiä kätilön kanssa ajankohtaisista ja yleisluontoisista asioista. Sähköisen viestinnän tuomiksi hyödyiksi terveydenhoitajat kokivat, että se mahdollistaisi konsultoimisen, helpottaisi yhteydenottoa, parantaisi tiedonkulkua ja parantaisi yhteistyötä. Tulosten perusteella Kysy kätilöltä -verkkopalveluun kehitettiin toimintamalli chat-palvelun viikoittaisesta toiminnasta sekä ammattilaisten välisestä viestinnästä. Jatkotutkimusta tulisi tehdä toimintamallien käyttöönotosta ja käytettävyydestä.