Lastauskoneen autonominen ohjaus : Autonomisen lastauskoneen käytettävyys tuotannon eri vaiheissa
Huitula, Anssi (2017)
Huitula, Anssi
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158126
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Kittilän kaivoksessa toimivalle Agnico Eagle Finlandille. Työssä tutkitaan, miten Kittilän kaivoksella olisi järkevintä ja tuotantotehokkainta käyttää sinne hankittua AutoMine Lite -järjestelmää. Järjestelmä on Sandvik Mining Constructionin valmistama lastauskoneeseen asennettu autonominen järjestelmä, joka mahdollistaa autonomisen lastauksen. Lisäksi järjestelmään kuuluu tuotantoalueen turvajärjestelmä ja operaattoriasema.
Työssäni on sekä käytännön että teorian osuus. Teoriaosuudessa tutustun erilaisiin järjestelmiin ja niiden tuomiin muutoksiin tuotantotehossa sekä laitteistojen käyttökuluissa. Lisäksi teoriaosuudessa laskin autonomiselle laitteistolle tuotantotehoja sekä käyttökuluja, joita verrattiin nykyisiin tuotantotehoihin ja -kuluihin. Käytännön osuudessa tutkin nykyisten laitteistojen käyttökuluja ja ylläpitokuluja sekä koneiden tuotantotehoja.
Käytännön osuuteen kuului myös kaatonousun suunnittelu ja kustannusten laskeminen kaatonousulle. Tässä työssä vertasin kolmen erilaisen kaatonousun louhintakustannuksia. Kaatonousuista lopulliseen vertailuun tulleen kaatonousun suunnittelin Deswik-kaivossuunnitteluohjelmalla. Tein laskelmat, kuinka paljon malmin kuljetusmatka jatkuu, kun malmia pudotetaan alaspäin. Tässä tarvittavien tietojen hankintaan käytin Deswikiä, jolla mittasin eri tasojen tasoperien kuljetusmatkat. Näiden tietojen perusteella laskin kokonaiskustannukset tuotannolle autonomisella lastauksella joko kaatokuiluja käyttäen tai väliaikaiseen varastokasaan lastatessa. Näitä kustannuksia verrattiin laskettuun louhoskierron nopeuden muutokseen, ja voidaan päätellä, mikä olisi paras tapa aloittaa testit autonomisella lastauskoneella.
Työssäni tutkin myös, miten autonominen lastaus vaikuttaa operaattorien työturvallisuuteen ja työergonomiaan. Tässä vaiheessa toteutin operaattorien haastatteluja ja tein johtopäätöksiä niiden perusteella.
Työssäni on sekä käytännön että teorian osuus. Teoriaosuudessa tutustun erilaisiin järjestelmiin ja niiden tuomiin muutoksiin tuotantotehossa sekä laitteistojen käyttökuluissa. Lisäksi teoriaosuudessa laskin autonomiselle laitteistolle tuotantotehoja sekä käyttökuluja, joita verrattiin nykyisiin tuotantotehoihin ja -kuluihin. Käytännön osuudessa tutkin nykyisten laitteistojen käyttökuluja ja ylläpitokuluja sekä koneiden tuotantotehoja.
Käytännön osuuteen kuului myös kaatonousun suunnittelu ja kustannusten laskeminen kaatonousulle. Tässä työssä vertasin kolmen erilaisen kaatonousun louhintakustannuksia. Kaatonousuista lopulliseen vertailuun tulleen kaatonousun suunnittelin Deswik-kaivossuunnitteluohjelmalla. Tein laskelmat, kuinka paljon malmin kuljetusmatka jatkuu, kun malmia pudotetaan alaspäin. Tässä tarvittavien tietojen hankintaan käytin Deswikiä, jolla mittasin eri tasojen tasoperien kuljetusmatkat. Näiden tietojen perusteella laskin kokonaiskustannukset tuotannolle autonomisella lastauksella joko kaatokuiluja käyttäen tai väliaikaiseen varastokasaan lastatessa. Näitä kustannuksia verrattiin laskettuun louhoskierron nopeuden muutokseen, ja voidaan päätellä, mikä olisi paras tapa aloittaa testit autonomisella lastauskoneella.
Työssäni tutkin myös, miten autonominen lastaus vaikuttaa operaattorien työturvallisuuteen ja työergonomiaan. Tässä vaiheessa toteutin operaattorien haastatteluja ja tein johtopäätöksiä niiden perusteella.