"Uskalsin mennä mukaan" : Kehollisen ilmaisun ja draaman menetelmät kehitysvammaisten nuorten itsetutkiskelun tukena
Järvinen, Elina (2017)
Järvinen, Elina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158128
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten erilaisilla kehollisen ilmaisun ja draaman menetelmillä saadaan lisättyä kehitysvammaisten nuorten suhtautumista omaan itseensä ja kehoonsa. Toiminnallinen opinnäytetyö antoi mahdollisuuden suunnitella ja toteuttaa näitä menetelmiä yhdessä kehitysvammaisten nuorten kanssa koulumaailmassa.
Draamaa ja luovuutta tarkasteltiin opinnäytetyössä tekijän omien kokemusten lisäksi opetukseen rinnastaen. Aineistonkeruu tapahtui koulumaailmassa, jolloin draamakasvatus ja luovuus opetuksessa olivat osa lähtökohtaani tutkimukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä ammatillisen erityisoppilaitoksen kanssa kuuden viikon ajan alkuvuodesta 2017. Draamallinen toiminta liitettiin ryhmän elämänkaaren vaiheeseen, joka tässä tapauksessa on murrosikä ja nuoruus. Nuoruuteen kuuluvat vahvasti itsetunto ja siihen liittyvät haasteet, jotka toimivat harjoitusten teemoina.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat vahvasti, että draaman ja kehollisen ilmaisun menetelmillä asiantuntevasti käytettynä on positiivisia vaikutuksia kehitysvammaisten nuorten itsetuntemukseen ja ryhmätyötaitoihin. Taidot, joiden avulla ryhmässä voitiin harjoitella, ovat hyödyllisiä eri elämäntilanteissa.
Draamaa ja luovuutta tarkasteltiin opinnäytetyössä tekijän omien kokemusten lisäksi opetukseen rinnastaen. Aineistonkeruu tapahtui koulumaailmassa, jolloin draamakasvatus ja luovuus opetuksessa olivat osa lähtökohtaani tutkimukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä ammatillisen erityisoppilaitoksen kanssa kuuden viikon ajan alkuvuodesta 2017. Draamallinen toiminta liitettiin ryhmän elämänkaaren vaiheeseen, joka tässä tapauksessa on murrosikä ja nuoruus. Nuoruuteen kuuluvat vahvasti itsetunto ja siihen liittyvät haasteet, jotka toimivat harjoitusten teemoina.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat vahvasti, että draaman ja kehollisen ilmaisun menetelmillä asiantuntevasti käytettynä on positiivisia vaikutuksia kehitysvammaisten nuorten itsetuntemukseen ja ryhmätyötaitoihin. Taidot, joiden avulla ryhmässä voitiin harjoitella, ovat hyödyllisiä eri elämäntilanteissa.