Nursing students’ experiences in learning with mobile technology : Literature Review
Kivistö, Maisa (2017)
Kivistö, Maisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705148096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705148096
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvata sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia mobiiliteknologian käytöstä oppimisessa. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksista ja asenteista mobiiliteknologian käytöstä sekä kohentaa sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimista mobiiliteknologian kanssa. Tutkimuskysymys on: Kuinka sairaanhoitajaopiskelijat kokevat mobiiliteknologian käytön oppimisessa?
Tämä opinnäytetyö käsittelee yhteensä neljäätoista tutkimusartikkelia (n=14), jotka valikoituivat CINAHL ja MEDLINE tietokannoista. Artikkelit esitellään kirjallisuuskatsauksen muodossa ja ne analysoitiin käyttäen sisällönanalyysin periaatteita.
Artikkelit vastasivat tutkimuskysymykseen ja niistä muodostui kahdenlaisia tuloksia. Oppilaat kokivat sekä positiivisia että negatiivisia asioita käyttäessään mobiiliteknologiaa. Positiivisia kokemuksia oli valtaosa ja oppilaiden mielestä mobiiliteknologia on opettavainen ja tehokas väline, joka mahdollistaa nopean yhteyden luotettaviin tietokantoihin. Mobiiliteknologian sanottiin toimivan hyvin sekä kliinisessä että luokkaympäristössä. Oppilaat kuvasivat mobiiliteknologian olevan hyvä mahdollisuus kerrata opittuja asioita. Simulaatiossa kuvattu video mahdollisti oppimisen visuaalisen sekä verbaalisen palautteen myötä. Erityisesti visuaalisen palautteen oppilaat kokivat hyväksi, sillä videon myötä itsetietoisuus kasvoi.
Mobiiliteknologia voi saada aikaan epämukavia tunteita, mutta ajan myötä, kun laite kävi tutuksi, nämä tuntemukset lievittyivät. Teknisiä ongelmia raportoitiin olevan muun muassa internet-yhteyden ja laitteen valmistukseen liittyvien asioiden kanssa, kuten näytön koon ja fontin epäselvyyden kanssa. Oppilailla oli huolia ja pelkoja muun muassa seuraavista asioista: mobiiliteknologian kustannuksista, laitteen varastamisesta, luottamusongelmista potilastietojen säilyvyyden kannalta, epäammatillisesta näkyvyydestä kenttätyössä sekä riippuvaiseksi tuloa laitteesta. Suurin huoli oli kuitenkin se, miten kentällä työskentelevät terveydenhuollon ammattilaiset suhtautuvat opiskelijoiden mobiiliteknologian käyttöön.
Jotta mobiiliteknologian integraatio voi onnistua, tulee oppilaille tarjota avoin ja hyväksyvä ympäristö sekä tarpeeksi tietoteknistä tukea.
Tämä opinnäytetyö käsittelee yhteensä neljäätoista tutkimusartikkelia (n=14), jotka valikoituivat CINAHL ja MEDLINE tietokannoista. Artikkelit esitellään kirjallisuuskatsauksen muodossa ja ne analysoitiin käyttäen sisällönanalyysin periaatteita.
Artikkelit vastasivat tutkimuskysymykseen ja niistä muodostui kahdenlaisia tuloksia. Oppilaat kokivat sekä positiivisia että negatiivisia asioita käyttäessään mobiiliteknologiaa. Positiivisia kokemuksia oli valtaosa ja oppilaiden mielestä mobiiliteknologia on opettavainen ja tehokas väline, joka mahdollistaa nopean yhteyden luotettaviin tietokantoihin. Mobiiliteknologian sanottiin toimivan hyvin sekä kliinisessä että luokkaympäristössä. Oppilaat kuvasivat mobiiliteknologian olevan hyvä mahdollisuus kerrata opittuja asioita. Simulaatiossa kuvattu video mahdollisti oppimisen visuaalisen sekä verbaalisen palautteen myötä. Erityisesti visuaalisen palautteen oppilaat kokivat hyväksi, sillä videon myötä itsetietoisuus kasvoi.
Mobiiliteknologia voi saada aikaan epämukavia tunteita, mutta ajan myötä, kun laite kävi tutuksi, nämä tuntemukset lievittyivät. Teknisiä ongelmia raportoitiin olevan muun muassa internet-yhteyden ja laitteen valmistukseen liittyvien asioiden kanssa, kuten näytön koon ja fontin epäselvyyden kanssa. Oppilailla oli huolia ja pelkoja muun muassa seuraavista asioista: mobiiliteknologian kustannuksista, laitteen varastamisesta, luottamusongelmista potilastietojen säilyvyyden kannalta, epäammatillisesta näkyvyydestä kenttätyössä sekä riippuvaiseksi tuloa laitteesta. Suurin huoli oli kuitenkin se, miten kentällä työskentelevät terveydenhuollon ammattilaiset suhtautuvat opiskelijoiden mobiiliteknologian käyttöön.
Jotta mobiiliteknologian integraatio voi onnistua, tulee oppilaille tarjota avoin ja hyväksyvä ympäristö sekä tarpeeksi tietoteknistä tukea.