Populaarimusiikki elokuvassa : tarinankerronnan vai markkinoinnin työkalu?
Puurtinen, Ville-Eemeli (2017)
Puurtinen, Ville-Eemeli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158235
Tiivistelmä
Aihe tähän opinnäytetyöhön syntyi henkilökohtaisesta kiinnostuksesta elokuviin, populaarimusiikkiin sekä populaarimusiikin käyttöön elokuvien tarinankerronnassa. Tavoitteena oli tutkia ja selvittää miten populaarimusiikkia on käytetty ja käytetään nykyään elokuvien musiikkisuunnittelussa, sekä selvittää miten musiikkia lisensoidaan käytettäväksi elokuvassa. Työssä käydään läpi populaarimusiikin roolia länsimaisissa elokuvatuotannoissa, aloittaen sen historiasta ja päätyen nykypäivään. Aiheeseen kuuluu myös perehtyminen music supervisoreiden tekemään työhön.
Ensimmäisessä osiossa käydään läpi taiteenalojen yhteistä historiaa, joka juontaa juurensa jo 1900-luvun alkuun, kun mykkäelokuvan aikana esitettyä musiikkia myytiin näytöksen jälkeen elokuvateattereiden auloissa ensin nuottien ja sittemmin savikiekkojen muodossa. Historiaa käsitellään kunkin aikakauden taiteellisesti merkittävien ja myyvimpien esimerkkien kautta.
Toisessa osiossa käsitellään 2000-luvun jälkeistä elokuvatuotantoa, keskittyen Yhdysvaltalaisiin supersankarielokuviin ja selvitetään, kuinka populaarimusiikkia käytetään näiden elokuvien tarinankerronnan ja markkinoinnin tukena nykypäivänä. Tarkemman analysoinnin kohteena ovat elokuvien The Great Gatsby ja Suicide Squad populaarimusiikin käyttökeinot.
Opinnäytetyön kolmannessa osiossa selvitetään, kuinka populaarimusiikin lisensoiminen elokuvaa varten tapahtuu, millaisia ongelmia siitä voi kummuta ja mitä elokuvien populaarimusiikin parissa työskentelevien music supervisoreiden työhön kuuluu. Opinnäytetyötä varten olen haastatellut Suomessa music supervisorina toiminutta Otso Kähöstä.
Ensimmäisessä osiossa käydään läpi taiteenalojen yhteistä historiaa, joka juontaa juurensa jo 1900-luvun alkuun, kun mykkäelokuvan aikana esitettyä musiikkia myytiin näytöksen jälkeen elokuvateattereiden auloissa ensin nuottien ja sittemmin savikiekkojen muodossa. Historiaa käsitellään kunkin aikakauden taiteellisesti merkittävien ja myyvimpien esimerkkien kautta.
Toisessa osiossa käsitellään 2000-luvun jälkeistä elokuvatuotantoa, keskittyen Yhdysvaltalaisiin supersankarielokuviin ja selvitetään, kuinka populaarimusiikkia käytetään näiden elokuvien tarinankerronnan ja markkinoinnin tukena nykypäivänä. Tarkemman analysoinnin kohteena ovat elokuvien The Great Gatsby ja Suicide Squad populaarimusiikin käyttökeinot.
Opinnäytetyön kolmannessa osiossa selvitetään, kuinka populaarimusiikin lisensoiminen elokuvaa varten tapahtuu, millaisia ongelmia siitä voi kummuta ja mitä elokuvien populaarimusiikin parissa työskentelevien music supervisoreiden työhön kuuluu. Opinnäytetyötä varten olen haastatellut Suomessa music supervisorina toiminutta Otso Kähöstä.