Turvallista matkaa! : Viittomakielinen lapsille suunnattu liikennekasvatusvideo
Jouhki, Amanda (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Jouhki, Amanda
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025999
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jouhki, Amanda. Turvallista matkaa! – viittomakielinen lapsille suunnattu liikennekasvatusvideo. Diak, kevät 2017, 35s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, tulkki (AMK).
Opinnäytetyöni oli kehittämistyö, jonka tavoitteena oli luoda uutta viittomakielistä videomateriaalia lapsille. Viittomakielen käyttö on lasten keskuudessa vähentymässä, koska suurimmalle osalle kuurona syntyneille lapsille leikataan sisäkorvaistute kuulemisen mahdollistamiseksi. Opinnäytetyön videon kautta lisättiin viittomakielen näkyvyyttä, sekä ylläpidettiin viittomakielisen materiaalin saavutettavuutta. Videon kohderyhmä on 7–10–vuotiaat viittomakieliset lapset. Viittomakieli lukeutuu Suomen vähemmistökieliin ja valitsin viittomakielen ja puhutun suomen kielen videoni kieliksi.
Opinnäytetyö koostuu tuotteesta, eli videosta ja kirjallisesta osasta. Kirjallinen osa sisältää opinnäytetyön tietoperustan, kertoo eri työvaiheista ja käsittelee videosta kerättyä palautetta. Ennen liikennekasvatusvideon virallista julkistamista palautetta kerättiin eri-ikäisiltä viittomakielisiltä lapsilta. Palaute oli positiivista ja kannustavaa, mutta myös kehittämisehdotuksia esitettiin. Kieli- ja tulkkaustaidot, jotka olen viittomakielentulkin koulutuksen kautta omaksunut, ovat auttaneet koko opinnäytetyön toteutumisessa. Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa pohdin myös, miten voin tukea tavoitteita kaksikielisyyden saavuttamisessa ja parantamisessa viittomakielisten lasten opetuksessa.
Saavutettavuuden tavoittelu oli yksi opinnäytetyön keskeinen päämäärä. Toivon, että lisäsin saavutettavuutta luomalla uuden, viittomakielisten lapsille suunnatun videon, joka on kaikkien nähtävillä verkkovideopalvelu YouTubessa. Toivon, että kaikki näkyvyys ja uuden materiaalin luominen lisäävät myös kielellistä tasa-arvoisuutta. Videosta saadussa palautteessa nousi esille, että viittomakielistä lapsille suunnattua videomateriaalia kaivattaisiin paljon enemmän, joten toivottavasti tulevaisuudessa erilaisten vastaavien videoiden määrä kasvaa entisestään.
Valmistamani liikennekasvatusvideo pohjautui valtakunnallisen organisaation, Liikenneturvan valmistamiin materiaaleihin ja kuviin liikennemerkeistä. Opinnäytetyön videon pääaiheeksi valikoitui jalankulkijan näkökulma. Videolla viitotaan kymmenen liikennemerkin viittomat ja näytetään kuvat kyseisistä liikennemerkeistä. Videon lopussa neuvotaan myös heijastimen käytössä. Liikennekasvatus on osa vuonna 2016 uudistettua suomalaisen peruskoulun uutta opetussuunnitelmaa ja videon teemat pohjautuvat siinä käsiteltäviin aiheisiin.
Opinnäytetyö valmistui keväällä 2017 ja viittomakielinen video julkaistiin YouTube-verkkovideopalvelussa Internetissä. Video löytyy YouTubesta hakusanoilla ”turvallista matkaa - viittomakielinen liikennevideo”. Materiaalia voi hyödyntää tulevaisuudessa itseopiskelussa tai opetusmateriaalina peruskoulussa 7-10-vuotiailla lapsilla.
Asiasanat: viittomakieli, Liikenneturva, saavutettavuus, lapsille suunnattu materiaali, videomateriaali
Jouhki, Amanda. Turvallista matkaa! – viittomakielinen lapsille suunnattu liikennekasvatusvideo. Diak, kevät 2017, 35s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, tulkki (AMK).
Opinnäytetyöni oli kehittämistyö, jonka tavoitteena oli luoda uutta viittomakielistä videomateriaalia lapsille. Viittomakielen käyttö on lasten keskuudessa vähentymässä, koska suurimmalle osalle kuurona syntyneille lapsille leikataan sisäkorvaistute kuulemisen mahdollistamiseksi. Opinnäytetyön videon kautta lisättiin viittomakielen näkyvyyttä, sekä ylläpidettiin viittomakielisen materiaalin saavutettavuutta. Videon kohderyhmä on 7–10–vuotiaat viittomakieliset lapset. Viittomakieli lukeutuu Suomen vähemmistökieliin ja valitsin viittomakielen ja puhutun suomen kielen videoni kieliksi.
Opinnäytetyö koostuu tuotteesta, eli videosta ja kirjallisesta osasta. Kirjallinen osa sisältää opinnäytetyön tietoperustan, kertoo eri työvaiheista ja käsittelee videosta kerättyä palautetta. Ennen liikennekasvatusvideon virallista julkistamista palautetta kerättiin eri-ikäisiltä viittomakielisiltä lapsilta. Palaute oli positiivista ja kannustavaa, mutta myös kehittämisehdotuksia esitettiin. Kieli- ja tulkkaustaidot, jotka olen viittomakielentulkin koulutuksen kautta omaksunut, ovat auttaneet koko opinnäytetyön toteutumisessa. Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa pohdin myös, miten voin tukea tavoitteita kaksikielisyyden saavuttamisessa ja parantamisessa viittomakielisten lasten opetuksessa.
Saavutettavuuden tavoittelu oli yksi opinnäytetyön keskeinen päämäärä. Toivon, että lisäsin saavutettavuutta luomalla uuden, viittomakielisten lapsille suunnatun videon, joka on kaikkien nähtävillä verkkovideopalvelu YouTubessa. Toivon, että kaikki näkyvyys ja uuden materiaalin luominen lisäävät myös kielellistä tasa-arvoisuutta. Videosta saadussa palautteessa nousi esille, että viittomakielistä lapsille suunnattua videomateriaalia kaivattaisiin paljon enemmän, joten toivottavasti tulevaisuudessa erilaisten vastaavien videoiden määrä kasvaa entisestään.
Valmistamani liikennekasvatusvideo pohjautui valtakunnallisen organisaation, Liikenneturvan valmistamiin materiaaleihin ja kuviin liikennemerkeistä. Opinnäytetyön videon pääaiheeksi valikoitui jalankulkijan näkökulma. Videolla viitotaan kymmenen liikennemerkin viittomat ja näytetään kuvat kyseisistä liikennemerkeistä. Videon lopussa neuvotaan myös heijastimen käytössä. Liikennekasvatus on osa vuonna 2016 uudistettua suomalaisen peruskoulun uutta opetussuunnitelmaa ja videon teemat pohjautuvat siinä käsiteltäviin aiheisiin.
Opinnäytetyö valmistui keväällä 2017 ja viittomakielinen video julkaistiin YouTube-verkkovideopalvelussa Internetissä. Video löytyy YouTubesta hakusanoilla ”turvallista matkaa - viittomakielinen liikennevideo”. Materiaalia voi hyödyntää tulevaisuudessa itseopiskelussa tai opetusmateriaalina peruskoulussa 7-10-vuotiailla lapsilla.
Asiasanat: viittomakieli, Liikenneturva, saavutettavuus, lapsille suunnattu materiaali, videomateriaali