Tulkkiopiskelijoiden viittomakielen taidon kehitys tulkkikoulutuksen alkuvaiheessa
Seppälä, Henna; Virtanen, Jenna (2017)
Seppälä, Henna
Virtanen, Jenna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025965
Tiivistelmä
Seppälä, Henna & Virtanen, Jenna. Viittomakielen kehitys tulkkikoulutuksen alkuvaiheessa. Kevät 2017, 40 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Viittomakielen ja tulkkauksen koulutusohjelma, Tulkki (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia vuonna 2015 Diakonia-ammattikorkeakoulussa tulkkiopintonsa aloittaneiden tulkkiopiskelijoiden viittomakielen kehittymistä valitsemissamme neljässä eri osa-alueessa.
Opinnäytetyön alkuvaiheessa pyysimme vapaaehtoisia tutkimushenkilöiksemme Diakonia-ammattikorkeakoulun tulkkikoulutuksen ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoista. Kun vapaaehtoiset olivat ilmoittautuneet, keräsimme ensimmäisen aineiston syyskuussa 2015 ja toisen aineiston joulukuussa 2016. Toisen aineiston yhteydessä pyysimme tutkimushenkilöiltä itsearviointia omasta kehittymisestä valitsemillamme osa-alueilla. Itsearvioinneista keräsimme poiminnat, joista teimme johtopäätöksen kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen avulla.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että kehitystä tapahtuu valitsemillamme osa-alueilla. Pienen vastaajaryhmän takia, tuloksia ei voi yleistää koskemaan koko neljä vuotista tulkkikoulutusta.
Toivomme opinnäytetyömme herättävän ajatuksia viittomakielen kehittymisestä niin opiskelijoille kuin alan ammattilaisille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia vuonna 2015 Diakonia-ammattikorkeakoulussa tulkkiopintonsa aloittaneiden tulkkiopiskelijoiden viittomakielen kehittymistä valitsemissamme neljässä eri osa-alueessa.
Opinnäytetyön alkuvaiheessa pyysimme vapaaehtoisia tutkimushenkilöiksemme Diakonia-ammattikorkeakoulun tulkkikoulutuksen ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoista. Kun vapaaehtoiset olivat ilmoittautuneet, keräsimme ensimmäisen aineiston syyskuussa 2015 ja toisen aineiston joulukuussa 2016. Toisen aineiston yhteydessä pyysimme tutkimushenkilöiltä itsearviointia omasta kehittymisestä valitsemillamme osa-alueilla. Itsearvioinneista keräsimme poiminnat, joista teimme johtopäätöksen kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen avulla.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että kehitystä tapahtuu valitsemillamme osa-alueilla. Pienen vastaajaryhmän takia, tuloksia ei voi yleistää koskemaan koko neljä vuotista tulkkikoulutusta.
Toivomme opinnäytetyömme herättävän ajatuksia viittomakielen kehittymisestä niin opiskelijoille kuin alan ammattilaisille.