"Ne on tärkeitä kun mä tykkään niistä" : lasten osallisuuden toteutuminen Kärävuoren päiväkodin esiopetusryhmässä
Hernesaho, Pirve (2017)
Hernesaho, Pirve
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168418
Tiivistelmä
Tämän laadullisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää lasten kokemusta osallisuutensa toteutumisesta salolaisen Kärävuoren päiväkodin esiopetusryhmässä. Osallisuuden käsite pohjautuu opinnäytetyössä Leena Turjan (2012) malliin lasten osallisuuden moniulotteisuudesta. Työn teoriaosassa nostetaan esiin varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen ja osallisuuden lisäksi lapsilähtöisyys, holistinen ajattelu sekä kokemuksellinen, sosiokonstruktivistinen ja sosiokulttuurinen oppimiskäsitys.
Lasten osallisuus on varhaiskasvatuksen kentällä ajankohtainen aihe, johon on alettu kiinnittää yhä enemmän huomiota niin hallinnossa kuin päiväkodeissakin. Osallisuus näyttäytyy tärkeänä sekä uudessa varhaiskasvatuslaissa että uudistetuissa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa, jotka ohjaavat varhaiskasvatusta. Opinnäytetyö kiinnittyy käytännön varhaiskasvatustyön kehittämiseen täydentämällä lasten osallisuuden toteutumisen seurantaa ja vahvistamista Kärävuoren päiväkodissa. Tutkimuskysymykset ovat: ”Miten lasten osallisuus toteutuu Kärävuoren päiväkodin esiopetusryhmässä lasten kokemana?” ja ”Minkälaisissa tilanteissa lapset kokevat osallisuutta?”
Pyrittäessä ymmärtämään lasten kokemusta lähtökohtana on fenomenologinen näkökulma. Narratiivista eli kerronnallista aineiston keruuta vahvistettiin photovoice-menetelmällä, jossa yhdistetään valokuva (photo) ja siihen liittyvän tarinan kertominen (voice). Lapset saivat valokuvata mielestään mukavia, kivoja ja tärkeitä kohteita päiväkodissa. Valokuvat toimivat pohjana lasten teemahaastatteluille, jotka toteutettiin marras-joulukuussa 2016. Tutkimusaineistoa täydensi tutkijan osallistuva havainnointi. Tutkimustulosten perusteella lapset kokivat osallisuutta etenkin kaverien kanssa leikkiessään. Lasten osallisuus toteutui, kun heidän kanssaan keskusteltiin, heille annettiin mahdollisuus vaikuttaa ja he kokivat olevansa ajatuksineen ja mielipiteineen arvostettuja sekä tärkeitä jäseniä päiväkotiyhteisössään.
Lasten osallisuus on varhaiskasvatuksen kentällä ajankohtainen aihe, johon on alettu kiinnittää yhä enemmän huomiota niin hallinnossa kuin päiväkodeissakin. Osallisuus näyttäytyy tärkeänä sekä uudessa varhaiskasvatuslaissa että uudistetuissa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa, jotka ohjaavat varhaiskasvatusta. Opinnäytetyö kiinnittyy käytännön varhaiskasvatustyön kehittämiseen täydentämällä lasten osallisuuden toteutumisen seurantaa ja vahvistamista Kärävuoren päiväkodissa. Tutkimuskysymykset ovat: ”Miten lasten osallisuus toteutuu Kärävuoren päiväkodin esiopetusryhmässä lasten kokemana?” ja ”Minkälaisissa tilanteissa lapset kokevat osallisuutta?”
Pyrittäessä ymmärtämään lasten kokemusta lähtökohtana on fenomenologinen näkökulma. Narratiivista eli kerronnallista aineiston keruuta vahvistettiin photovoice-menetelmällä, jossa yhdistetään valokuva (photo) ja siihen liittyvän tarinan kertominen (voice). Lapset saivat valokuvata mielestään mukavia, kivoja ja tärkeitä kohteita päiväkodissa. Valokuvat toimivat pohjana lasten teemahaastatteluille, jotka toteutettiin marras-joulukuussa 2016. Tutkimusaineistoa täydensi tutkijan osallistuva havainnointi. Tutkimustulosten perusteella lapset kokivat osallisuutta etenkin kaverien kanssa leikkiessään. Lasten osallisuus toteutui, kun heidän kanssaan keskusteltiin, heille annettiin mahdollisuus vaikuttaa ja he kokivat olevansa ajatuksineen ja mielipiteineen arvostettuja sekä tärkeitä jäseniä päiväkotiyhteisössään.