Minimalistisen 3D-animaatiotuotannon vaiheet ja työkalut : case: Nokia Saving Lives
Suponin, Kim (2017)
Suponin, Kim
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168408
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin 3D-animaatioiden luontiprosessiin keskittyen etenkin tuotanto- ja jälkituotantovaiheisiin. Työn teoriaosuudessa tutkittiin tietokoneella tuotetun liikkuvan kuvan tuotantovaiheita sekä verrattiin niitä perinteisen kuvatun tuotannon eri vaiheisiin.
Tutkittua teoriaa sovellettiin Case-osuudessa, jonka aiheeksi valittiin Valve Media Oy:llä tehdyn noin kaksiminuuttisen 3D-animaation. Animaation tilaajana toimi Nokia Oyj, jolle tuotettiin Valve Medialla samanaikaisesti monia muita liikkuvan kuvan tuotantoja, nettipalveluja ja virtuaalitodellisuustoteutuksia.
Case-osuudeksi valittu animaatio oli laajuudeltaan sopiva opinnäytetyössä käsiteltäväksi, se oli myös visuaalisesti riittävän yksinkertaistettu kattaakseen vain muutamia tärkeimpiä animaatiotuotantojen osuuksia. Animaation minimalistinen lopputulos antoi mahdollisuuden pitää työn riittävän pituisena ja monimutkaisten fotorealististen osuuksien puuttuminen helpotti animaatiotuotannon perusteiden käsittelyä ja ymmärtämistä. Opinnäytetyön teorian ja casen avulla lukija oppii ymmärtämään animaatiotuotantojen työnkulun ja tuotannon eri vaiheet.
Tutkittua teoriaa sovellettiin Case-osuudessa, jonka aiheeksi valittiin Valve Media Oy:llä tehdyn noin kaksiminuuttisen 3D-animaation. Animaation tilaajana toimi Nokia Oyj, jolle tuotettiin Valve Medialla samanaikaisesti monia muita liikkuvan kuvan tuotantoja, nettipalveluja ja virtuaalitodellisuustoteutuksia.
Case-osuudeksi valittu animaatio oli laajuudeltaan sopiva opinnäytetyössä käsiteltäväksi, se oli myös visuaalisesti riittävän yksinkertaistettu kattaakseen vain muutamia tärkeimpiä animaatiotuotantojen osuuksia. Animaation minimalistinen lopputulos antoi mahdollisuuden pitää työn riittävän pituisena ja monimutkaisten fotorealististen osuuksien puuttuminen helpotti animaatiotuotannon perusteiden käsittelyä ja ymmärtämistä. Opinnäytetyön teorian ja casen avulla lukija oppii ymmärtämään animaatiotuotantojen työnkulun ja tuotannon eri vaiheet.