Mistä on hyvät ohjaajat tehty? : ohjaustyön osaamisen tunnistaminen lastensuojelulaitos Kyröskartanolla
Rotikko, Anne (2017)
Rotikko, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168533
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin osana In Vivo Oy Kyröskartano -lastensuojelulaitoksen sisäistä kehitystyötä. Tarkoituksena oli toiminnallisin ja dialogisin keinoin tarjota ohjaustyön ammattilaisille mahdollisuus pohtia ja määritellä omaa osaamistaan. Tavoitteena oli tuottaa tietoa ohjaustyön keskeisestä osaamisesta yhdessä lastensuojelulaitoksessa.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin lastensuojelulaitoksessa ohjaajana työskentelevien osaamiseen liittyviä määritelmiä ja odotuksia perustuen lainsäädäntöön ja tavoiteohjelmiin. Sosionomi (AMK) on lastensuojelun laitostyöhön pätevöittävä ja suositeltu ammattinimike, joten teoriaosuudessa esiteltiin sosionomikoulutuksen ammatilliset kompetenssit. Katsaus lapsen vaikeahoitoisuuden käsitteeseen ja vuorovaikutteisen kehityspsykoterapian hyödyntämisen mahdollisuuksiin toi esiin osaamisen merkityksiä laitokseen sijoitettavien asiakkaiden tuen tarpeiden näkökulmasta.
Kyseessä oli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastateltavia oli kymmenen ja haastatteluja kuusi. Johtajan yksilöhaastattelu toi esiin työnantajan odotukset ohjaajan osaamisen suhteen. Vastaavien ohjaajien (3) ryhmähaastattelu valotti ohjausosaamista lähiesimiehen näkökulmasta. Ohjaajien (6) haastatteluprosessin tavoitteena oli edistää henkilökunnan kykyä oman työn tiedostavaan ja reflektiiviseen tarkasteluun sekä oman osaamisen määrittelyyn. Tarkastelun kohteena oli, miten lastensuojelulaitoksen henkilökunnan määrittelemä ohjaustyön keskeinen osaaminen näyttäytyy suhteessa sosionomin tutkinnon osaamiskompetensseihin.
Tulosten mukaan sosionomin koulutus antaa hyvän perustan ohjaajan tehtäviin. Lastensuojelun laitostyössä osaamisen ratkaisee asenne ja eettisyys. Ammatillisen osaamisen alueella yleisten työelämätaitojen lisäksi korjaavassa kasvatustyössä tarvitaan pohjakoulutusta syventävää teoriatietoa ja osaamista lastensuojelun laitoshuoltoon ja asiakkaiden tuen tarpeisiin liittyen. Tarvitaan oman toiminnan säätelemisen taitoja. Merkittävässä roolissa ovat myös ryhmätyötaidot ja turvallisuusosaamiseen liittyvät taidot.
Opinnäytetyö lisää lastensuojelulaitoksessa tapahtuvan hoito- ja kasvatustyön läpinäkyvyyttä tuomalla tietoisuuteen korjaavaa kasvatustyötä käytännössä toteuttavien asiantuntijoiden hiljaista tietoa oman ammattinsa vaatimuksista ja keskeisestä osaamisesta. Työn tulokset ovat jatkossa hyödynnettävissä lastensuojelulaitoksen osaamisen arviointi- ja tunnistamismenetelmän edelleen kehittämiseksi. Kertynyttä tietoa voidaan hyödyntää myös yhteiskunnallisesti ajankohtaisessa lastensuojelun laadukkaiden ja toimivien työtapojen ja käytäntöjen määrittelyssä.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin lastensuojelulaitoksessa ohjaajana työskentelevien osaamiseen liittyviä määritelmiä ja odotuksia perustuen lainsäädäntöön ja tavoiteohjelmiin. Sosionomi (AMK) on lastensuojelun laitostyöhön pätevöittävä ja suositeltu ammattinimike, joten teoriaosuudessa esiteltiin sosionomikoulutuksen ammatilliset kompetenssit. Katsaus lapsen vaikeahoitoisuuden käsitteeseen ja vuorovaikutteisen kehityspsykoterapian hyödyntämisen mahdollisuuksiin toi esiin osaamisen merkityksiä laitokseen sijoitettavien asiakkaiden tuen tarpeiden näkökulmasta.
Kyseessä oli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastateltavia oli kymmenen ja haastatteluja kuusi. Johtajan yksilöhaastattelu toi esiin työnantajan odotukset ohjaajan osaamisen suhteen. Vastaavien ohjaajien (3) ryhmähaastattelu valotti ohjausosaamista lähiesimiehen näkökulmasta. Ohjaajien (6) haastatteluprosessin tavoitteena oli edistää henkilökunnan kykyä oman työn tiedostavaan ja reflektiiviseen tarkasteluun sekä oman osaamisen määrittelyyn. Tarkastelun kohteena oli, miten lastensuojelulaitoksen henkilökunnan määrittelemä ohjaustyön keskeinen osaaminen näyttäytyy suhteessa sosionomin tutkinnon osaamiskompetensseihin.
Tulosten mukaan sosionomin koulutus antaa hyvän perustan ohjaajan tehtäviin. Lastensuojelun laitostyössä osaamisen ratkaisee asenne ja eettisyys. Ammatillisen osaamisen alueella yleisten työelämätaitojen lisäksi korjaavassa kasvatustyössä tarvitaan pohjakoulutusta syventävää teoriatietoa ja osaamista lastensuojelun laitoshuoltoon ja asiakkaiden tuen tarpeisiin liittyen. Tarvitaan oman toiminnan säätelemisen taitoja. Merkittävässä roolissa ovat myös ryhmätyötaidot ja turvallisuusosaamiseen liittyvät taidot.
Opinnäytetyö lisää lastensuojelulaitoksessa tapahtuvan hoito- ja kasvatustyön läpinäkyvyyttä tuomalla tietoisuuteen korjaavaa kasvatustyötä käytännössä toteuttavien asiantuntijoiden hiljaista tietoa oman ammattinsa vaatimuksista ja keskeisestä osaamisesta. Työn tulokset ovat jatkossa hyödynnettävissä lastensuojelulaitoksen osaamisen arviointi- ja tunnistamismenetelmän edelleen kehittämiseksi. Kertynyttä tietoa voidaan hyödyntää myös yhteiskunnallisesti ajankohtaisessa lastensuojelun laadukkaiden ja toimivien työtapojen ja käytäntöjen määrittelyssä.