Ranta-Tampellan joukkoliikenne
Marjeta, Satu (2017)
Marjeta, Satu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178610
Tiivistelmä
Työni tarkoitus oli selvittää, miten Ranta-Tampellan asuinalueen joukkoliikenne olisi parasta järjestää. Lopputuloksen oli tarkoitus olla valmis linjastoratkaisu, tai ainakin malli, jonka perusteella uutta linjaa voisi suunnitella.
Ranta-Tampellaan rakennetaan uusi asuinalue, jolle valmistuu 15 vuoden aikana koti yli 3000 tamperelaiselle. Alueen ensimmäiset talot valmistuvat vuoden 2018 alkupuoliskolla ja silloin olisi alueella tarkoitus liikennöidä. Työn tilasi Tampereen seudun joukkoliikenne, joka vastaa joukkoliikenteen järjestämisestä Tampereella ja ympäristökunnissa.
Työssäni selvitin, minkälaista asumista uudelle alueelle on tulossa ja millaisia liikkumistarpeita tulevilla asukkailla voisi olla. Tulin siihen johtopäätökseen, että liikkumisen tarve ei ensi sijassa ole keskustaan, johon on matkaa reilu kilometri, vaan liikkumisen tarve kohdistuu ennemminkin työ- ja opiskelupaikoille. Linjaston ja aikataulutuksen pitää olla heti liikennöinnin alettua sellainen, että se on aito kilpailija oman auton käytölle.
Näiden päätelmien pohjalta tein kaksi eri vaihtoehtoa Ranta-Tampellan liikennöinnille. Vertailu oli vaikeaa, sillä vertailua ei voi tehdä ainoastaan tuijottamalla kustannuksia. Vaihtoehdot vaikuttavat myös suureen osaan muiden alueiden asukkaita, joten vertailu tuli tehdä vaikutusten perusteella. Vaihtoehdoista paremmaksi arvioin linjan, joka kulkisi Ranta-Tampellasta Härmälänrannan asuinalueelle. Härmälänranta on myös Tampereen uusia asuinalueita ja on hyvin samanlainen maankäytöltään Ranta-Tampellan alueen kanssa.
Ranta-Tampellaan rakennetaan uusi asuinalue, jolle valmistuu 15 vuoden aikana koti yli 3000 tamperelaiselle. Alueen ensimmäiset talot valmistuvat vuoden 2018 alkupuoliskolla ja silloin olisi alueella tarkoitus liikennöidä. Työn tilasi Tampereen seudun joukkoliikenne, joka vastaa joukkoliikenteen järjestämisestä Tampereella ja ympäristökunnissa.
Työssäni selvitin, minkälaista asumista uudelle alueelle on tulossa ja millaisia liikkumistarpeita tulevilla asukkailla voisi olla. Tulin siihen johtopäätökseen, että liikkumisen tarve ei ensi sijassa ole keskustaan, johon on matkaa reilu kilometri, vaan liikkumisen tarve kohdistuu ennemminkin työ- ja opiskelupaikoille. Linjaston ja aikataulutuksen pitää olla heti liikennöinnin alettua sellainen, että se on aito kilpailija oman auton käytölle.
Näiden päätelmien pohjalta tein kaksi eri vaihtoehtoa Ranta-Tampellan liikennöinnille. Vertailu oli vaikeaa, sillä vertailua ei voi tehdä ainoastaan tuijottamalla kustannuksia. Vaihtoehdot vaikuttavat myös suureen osaan muiden alueiden asukkaita, joten vertailu tuli tehdä vaikutusten perusteella. Vaihtoehdoista paremmaksi arvioin linjan, joka kulkisi Ranta-Tampellasta Härmälänrannan asuinalueelle. Härmälänranta on myös Tampereen uusia asuinalueita ja on hyvin samanlainen maankäytöltään Ranta-Tampellan alueen kanssa.