Pedestrian assessment of a new football stadium in Zürich, Switzerland
Peiponen, Joel (2017)
Peiponen, Joel
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178608
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada analysoitavat tulokset jalankulkuun liittyvästä tutkimustyöstä. Opinnäytetyön tutkimus on tehty sveitsiläiselle konsulttiyritykselle ja tutkimus keskittyi Zürichiin rakennettavan jalkapallostadionin välittömään lähialueeseen, joka sijaitsee Hardturm -nimisellä asuinalueella. Toimeksiantajana toimi sveitsiläinen liikennealan konsultointiyritys IBV-Hüsler Oy.
Tavoitteena oli erityisesti tutkia lähtevien katsojien uloskäynnin ja päämäärän välistä toteutettua matkaa. Opinnäytetyössä käytettiin tutkimustyökaluna Vissim -mikrosimulaatio-ohjelmaa ja saavutetut tulokset opinnäytetyössä ovat tämän ohjelman tuottamia.
Tuloksiin perustuvat johtopäätökset sekä ohjelman tuottamien tuloksien analysointina voidaan sanoa, että alueellinen rakennelma on toimiva isojen massatapahtumien purkuun. Alueella ei havaittu suuria ongelmia tai pullonkauloja. Opinnäytetyössä todettiin, että julkisen liikenteen toimivuus massatapahtumissa on todella tärkeä.
Keskeisenä johtopäätöksenä voidaan pitää myös sitä, että kaupunkirakentamisessa on aina hyvä tutkia mikrosimulaatioiden avulla maankäytön toimivuutta mitä tahansa kulkumuotoa koskien, koska nykypäivänä liikkumismäärät kaikissa eri muodoissaan ovat huomattavasti suuremmassa mittakaavassa kuin ennen. Toimivuustarkastelut olisi hyvä olla normaali käytäntö nykypäivän yhdyskuntasuunnittelussa, jotta liikennevirrat pysyvät sujuvina.
Tavoitteena oli erityisesti tutkia lähtevien katsojien uloskäynnin ja päämäärän välistä toteutettua matkaa. Opinnäytetyössä käytettiin tutkimustyökaluna Vissim -mikrosimulaatio-ohjelmaa ja saavutetut tulokset opinnäytetyössä ovat tämän ohjelman tuottamia.
Tuloksiin perustuvat johtopäätökset sekä ohjelman tuottamien tuloksien analysointina voidaan sanoa, että alueellinen rakennelma on toimiva isojen massatapahtumien purkuun. Alueella ei havaittu suuria ongelmia tai pullonkauloja. Opinnäytetyössä todettiin, että julkisen liikenteen toimivuus massatapahtumissa on todella tärkeä.
Keskeisenä johtopäätöksenä voidaan pitää myös sitä, että kaupunkirakentamisessa on aina hyvä tutkia mikrosimulaatioiden avulla maankäytön toimivuutta mitä tahansa kulkumuotoa koskien, koska nykypäivänä liikkumismäärät kaikissa eri muodoissaan ovat huomattavasti suuremmassa mittakaavassa kuin ennen. Toimivuustarkastelut olisi hyvä olla normaali käytäntö nykypäivän yhdyskuntasuunnittelussa, jotta liikennevirrat pysyvät sujuvina.