Ammatillisen peruskoulutuksen valtakunnallinen kehittäminen - autoala : Malli alan koulutuksen kehittämiseen
Timo, Repo (2014)
Timo, Repo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178607
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli autoalan ammatillisen peruskoulutuksen laadun parantaminen sekä luoda malli alan valtakunnalliseen koulutuksen kehittämiseen. Koulutuksen laadun kehittäminen on yksi keskeinen painopiste niin Suomessa kuin Euroopan Unionissakin. Kehittämistyö on toteutettu vuosina 2009 – 2014.
Työ on laaja kehittämishanke, joka aloitettiin vuonna 2009 käynnistämällä selvitys autoalan koulutuksen tilasta, sen perusteella käynnistettiin kaksi alan koulutuksen kehittämishanketta ja työ päättyi vuonna 2014 tuotettuun malliin valtakunnallisesta alan koulutuksen kehittämisestä.
Työssä kuvataan sitä prosessia, jolla on selvitetty autoalan koulutuksen yleistilannetta ja kehittämistarpeita sekä miten on luotu valtakunnallisten kehittämishankkeiden avulla autoalalle jatkuvan kehittymisen mallia. Mallin mukaisella toiminnalla tavoitellaan laajaa vuorovaikutusta sekä monipuolista kehittämisyhteistyötä autoalan koulutuksen järjestäjien välille.
Kehittämisen taustana on toiminut opetus- ja kulttuuriministeriön laadunhallintastrategia ja Opetushallituksen vertaisarvioinnin ohjeistus. Työn taustoituksessa on käytetty opettajuutta, autoalaa ja autoalan opettajuutta koskevia tutkimuksia sekä johtajuuteen ja työyhteisön ohjaukseen liittyviä teorioita.
Työssä olen hyödyntänyt aiemmassa ammatissani autoalan opettajana sekä nykyisessä työssäni Opetushallituksessa hankkimaani tietoa ja taitoa ammatillisesta peruskoulutuksesta, autoalasta, alan koulutuksesta sekä kehittämishankkeista. Ensisijaisen tärkeää kehittämisen kannalta on ollut hankkeisiin osallistuneiden autoalan ammatillisen koulutuksen toimijoiden asiantuntijuus ja osaaminen.
Työ on laaja kehittämishanke, joka aloitettiin vuonna 2009 käynnistämällä selvitys autoalan koulutuksen tilasta, sen perusteella käynnistettiin kaksi alan koulutuksen kehittämishanketta ja työ päättyi vuonna 2014 tuotettuun malliin valtakunnallisesta alan koulutuksen kehittämisestä.
Työssä kuvataan sitä prosessia, jolla on selvitetty autoalan koulutuksen yleistilannetta ja kehittämistarpeita sekä miten on luotu valtakunnallisten kehittämishankkeiden avulla autoalalle jatkuvan kehittymisen mallia. Mallin mukaisella toiminnalla tavoitellaan laajaa vuorovaikutusta sekä monipuolista kehittämisyhteistyötä autoalan koulutuksen järjestäjien välille.
Kehittämisen taustana on toiminut opetus- ja kulttuuriministeriön laadunhallintastrategia ja Opetushallituksen vertaisarvioinnin ohjeistus. Työn taustoituksessa on käytetty opettajuutta, autoalaa ja autoalan opettajuutta koskevia tutkimuksia sekä johtajuuteen ja työyhteisön ohjaukseen liittyviä teorioita.
Työssä olen hyödyntänyt aiemmassa ammatissani autoalan opettajana sekä nykyisessä työssäni Opetushallituksessa hankkimaani tietoa ja taitoa ammatillisesta peruskoulutuksesta, autoalasta, alan koulutuksesta sekä kehittämishankkeista. Ensisijaisen tärkeää kehittämisen kannalta on ollut hankkeisiin osallistuneiden autoalan ammatillisen koulutuksen toimijoiden asiantuntijuus ja osaaminen.