How brand identity and corporate image are delivered in different markets : Case Company X
Arolainen, Saara (2017)
Arolainen, Saara
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168515
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee kansainvälisesti toimivan matkailualan yrityksen, Yritys X:n brändäystä ja yrityskuvaa. Yritys X tarjoaa palveluitaan kahden paikallisella markkinalla hyvin tunnetun brändin alla. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, vastaavatko Yritys X:n kansainväliselle markkinalle tarjoamat yrityskuva ja brändi-identiteetti yrityksen sisäisiä suosituksia.
Teoreettinen viitekehys ja kirjallisuuskatsaus avaavat tärkeitä käsitteitä, kuten yrityskuva, brändäys sekä markkinointikommunikaatio. Myös yrityksen markkinointiympäristöä, kuten yrityksen kilpailijoita ja alueen matkailumarkkinoita tarkastellaan. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena käyttäen laadullisia tutkimusmenetelmiä ja empiirinen aineisto on kerätty kirjoituspöytätutkimuksen sekä fokusryhmähaastattelun avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että Yritys X:n brändistrategia ohjaa pääosin paikallisia markkinoita. Brändin ja yrityskuvan välittymisessä on eroja markkinoiden välillä, mutta fokusryhmäkeskustelun perusteella erot liittyvät kuitenkin yrityksen tuotteeseen ja toimialaan. Erillistä brändistrategiaa ehdotetaan suunniteltavaksi koskemaan ainoastaan kansainvälistä markkinaa, sillä yrityksen tulisi pysyä mukana markkinan kasvussa sekä toimialan trendien muutoksessa.
Teoreettinen viitekehys ja kirjallisuuskatsaus avaavat tärkeitä käsitteitä, kuten yrityskuva, brändäys sekä markkinointikommunikaatio. Myös yrityksen markkinointiympäristöä, kuten yrityksen kilpailijoita ja alueen matkailumarkkinoita tarkastellaan. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena käyttäen laadullisia tutkimusmenetelmiä ja empiirinen aineisto on kerätty kirjoituspöytätutkimuksen sekä fokusryhmähaastattelun avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että Yritys X:n brändistrategia ohjaa pääosin paikallisia markkinoita. Brändin ja yrityskuvan välittymisessä on eroja markkinoiden välillä, mutta fokusryhmäkeskustelun perusteella erot liittyvät kuitenkin yrityksen tuotteeseen ja toimialaan. Erillistä brändistrategiaa ehdotetaan suunniteltavaksi koskemaan ainoastaan kansainvälistä markkinaa, sillä yrityksen tulisi pysyä mukana markkinan kasvussa sekä toimialan trendien muutoksessa.