Strateginen hinnoittelu logistiikka-alalla
Westerlund, Nina (2017)
Westerlund, Nina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178682
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on strateginen hinnoittelu logistiikka-alalla. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia hinnoittelumenetelmien ja hinnoittelustrategioiden käyttöä sekä tunnistaa hinnoitteluun vaikuttavia tekijöitä logistiikka-alalla. Opinnäytetyön päämääränä on tuottaa toimeksiantajayritykselle merkityksellistä tietoa, jota toimeksiantaja voi hyödyntää liiketoiminnassaan ja hinnoitteluprosessissaan.
Opinnäytetyö on tehty kvalitatiivisena tutkimuksena. Teoreettinen viitekehys koostuu sisäisen laskentatoimen, johdon laskentatoimen ja kustannuslaskennan kirjallisuudesta, ammattijulkaisuista ja Internet-lähteistä. Tietoperustassa esitellään hinnoittelumenetelmät ja otanta erilaisia hinnoittelustrategioita. Hinnoittelumenetelmät ovat erilaisia laskentakaavoja, joissa hinnoittelun näkökulma toteutetaan joko kustannusperusteisesti, markkinaperusteisesti, tavoiteperusteisesti tai arvoperusteisesti. Tietoperustan hinnoittelustrategiat on valittu yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Hinnoittelustrategiat ovat menettelytapoja, joissa hinnoittelun keinoin tavoitellaan ja tuetaan yrityksen strategisia tavoitteita.
Työn empiriaosuudessa on tutkittu teemahaastattelumenetelmällä hinnoittelumenetelmien ja hinnoittelustrategioiden käyttöä, sekä yritysten sisäisten ja ulkoisten tekijöiden vaikutusta hinnoitteluun. Teemahaastattelujen tulokset on analysoitu laadullisen aineiston analyysillä, jonka prosessi sisältää aineiston keruun, kuvauksen, luokittelun, yhdistelyn ja merkityksenannon. Analyysin tulokset on peilattu opinnäytetyön tietoperustaan. Syntyneellä tiedolla on ymmärtämisen keinoin tuotettu johtopäätöksiä ja suosituksia opinnäytetyön toimeksiantajan käyttöön.
Opinnäytetyö on tehty kvalitatiivisena tutkimuksena. Teoreettinen viitekehys koostuu sisäisen laskentatoimen, johdon laskentatoimen ja kustannuslaskennan kirjallisuudesta, ammattijulkaisuista ja Internet-lähteistä. Tietoperustassa esitellään hinnoittelumenetelmät ja otanta erilaisia hinnoittelustrategioita. Hinnoittelumenetelmät ovat erilaisia laskentakaavoja, joissa hinnoittelun näkökulma toteutetaan joko kustannusperusteisesti, markkinaperusteisesti, tavoiteperusteisesti tai arvoperusteisesti. Tietoperustan hinnoittelustrategiat on valittu yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Hinnoittelustrategiat ovat menettelytapoja, joissa hinnoittelun keinoin tavoitellaan ja tuetaan yrityksen strategisia tavoitteita.
Työn empiriaosuudessa on tutkittu teemahaastattelumenetelmällä hinnoittelumenetelmien ja hinnoittelustrategioiden käyttöä, sekä yritysten sisäisten ja ulkoisten tekijöiden vaikutusta hinnoitteluun. Teemahaastattelujen tulokset on analysoitu laadullisen aineiston analyysillä, jonka prosessi sisältää aineiston keruun, kuvauksen, luokittelun, yhdistelyn ja merkityksenannon. Analyysin tulokset on peilattu opinnäytetyön tietoperustaan. Syntyneellä tiedolla on ymmärtämisen keinoin tuotettu johtopäätöksiä ja suosituksia opinnäytetyön toimeksiantajan käyttöön.