Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Ennaltaehkäisevä perhetyö oululaisissa päiväkodeissa varhaiskasvatusalan työntekijöiden kuvaamana
Keimiöniemi, Kaisa-Leena (2017)
Keimiöniemi, Kaisa-Leena
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178697
Tiivistelmä
Varhaiskasvatukseen liittyvä lainsäädäntö on muutoksessa, mikä vaikuttaa olennaisesti varhaiskasvatusalan työhön. Varhaiskasvattajilla on velvoite havaita ja tunnistaa lapsen elämän riskitekijöitä jo varhaisessa vaiheessa, jotta palvelut ja tukitoimet säilyisivät mahdollisimman kevyinä. Pelkkä puuttuminen ei riitä, vaan lapselle tarjottavan tuen on oltava tarpeenmukaista ja tarve on osattava kartoittaa oikealla tavalla. Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmalla pyritään tukemaan vanhemmuutta ja vahvistamaan matalan kynnyksen palveluita. Näin ollen ennaltaehkäisevä perhetyö varhaiskasvatuksessa vaatii kehittämistä ja uudelleen arvioimista.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla, millaisia kokemuksia varhaiskasvattajilla on varhaiskasvatuksen ennaltaehkäisevästä perhetyöstä. Tavoitteena oli tuottaa kokemuksellista tietoa siitä, millaista ennaltaehkäisevä perhetyö on varhaiskasvatuksessa varhaiskasvattajien kuvaamana ja millaista ennaltaehkäisevä perhetyö varhaiskasvattajien kuvaamana voisi olla. Samalla tuotettiin tietoa siitä, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia ennaltaehkäisevällä perhetyöllä varhaiskasvatuksessa on oululaisissa päiväkodeissa työntekijöiden kokemana. Tutkimuksessa saatua tietoa tullaan hyödyntämään varhaiskasvatuksen perhetyön kehittämisessä. Varhaiskasvatuksen työntekijät saavat ja päivittävät ennaltaehkäisevään perhetyöhön liittyvää tietoaan. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui kyselylomake, sillä kyselytutkimuksella on suurin mahdollisuus tavoittaa mahdollisimman suuri määrä oululaisia varhaiskasvattajia, jotta tutkimuksesta tulisi kattava ja yhtenäinen sekä tietoa saataisiin asiantuntevilta ammattilaisilta. Lisäksi kyselytutkimus on menetelmänä anonyymi. Kyselylomakkeella tavoiteltiin enemmän avointa ja laadullista kuvailevaa tie-toa. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselytutkimustyökalulla, joka myös auttoi tutkimustulosten analysoinnissa. Kyselylomakkeen avoimet vastaukset analysoitiin laadullisesti induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa tuli esille, että perheiden kanssa tehtävä työ on moninaista ja päiväkotikohtaista. Varhaiskasvattajat ovat pyrkineet lisäämään lasten ja vanhempien osallisuutta. Varhaiskasvattajat kokivat haasteelliseksi löytää yhteistä aikaa vanhempien kanssa. Henkilökunnan vähyys ja suuret lapsiryhmät aiheuttavat kiireitä ja haasteita henkilökunnan jaksamiseen. Lisäksi varhaiskasvattajat kokivat saavansa perhetyöhön liittyvää koulutusta epätasaisesti ja vähän. Ammatillisen yhteistyön vähyys ja konsultaatiotuen saaminen koettiin ongelmallisena. Varhaiskasvattajat kokivat ennaltaehkäisevän perhetyön varhaiskasvatuksessa tärkeäksi ja innostavaksi. Lisäksi varhaiskasvattajat olivat valmiita lisäämään tietämystään ja vastuutaan ennaltaehkäisevästä perhetyöstä. Esimiestyöskentely tuki varhaiskasvattajien työskentelyä perheiden kanssa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla, millaisia kokemuksia varhaiskasvattajilla on varhaiskasvatuksen ennaltaehkäisevästä perhetyöstä. Tavoitteena oli tuottaa kokemuksellista tietoa siitä, millaista ennaltaehkäisevä perhetyö on varhaiskasvatuksessa varhaiskasvattajien kuvaamana ja millaista ennaltaehkäisevä perhetyö varhaiskasvattajien kuvaamana voisi olla. Samalla tuotettiin tietoa siitä, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia ennaltaehkäisevällä perhetyöllä varhaiskasvatuksessa on oululaisissa päiväkodeissa työntekijöiden kokemana. Tutkimuksessa saatua tietoa tullaan hyödyntämään varhaiskasvatuksen perhetyön kehittämisessä. Varhaiskasvatuksen työntekijät saavat ja päivittävät ennaltaehkäisevään perhetyöhön liittyvää tietoaan. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui kyselylomake, sillä kyselytutkimuksella on suurin mahdollisuus tavoittaa mahdollisimman suuri määrä oululaisia varhaiskasvattajia, jotta tutkimuksesta tulisi kattava ja yhtenäinen sekä tietoa saataisiin asiantuntevilta ammattilaisilta. Lisäksi kyselytutkimus on menetelmänä anonyymi. Kyselylomakkeella tavoiteltiin enemmän avointa ja laadullista kuvailevaa tie-toa. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselytutkimustyökalulla, joka myös auttoi tutkimustulosten analysoinnissa. Kyselylomakkeen avoimet vastaukset analysoitiin laadullisesti induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa tuli esille, että perheiden kanssa tehtävä työ on moninaista ja päiväkotikohtaista. Varhaiskasvattajat ovat pyrkineet lisäämään lasten ja vanhempien osallisuutta. Varhaiskasvattajat kokivat haasteelliseksi löytää yhteistä aikaa vanhempien kanssa. Henkilökunnan vähyys ja suuret lapsiryhmät aiheuttavat kiireitä ja haasteita henkilökunnan jaksamiseen. Lisäksi varhaiskasvattajat kokivat saavansa perhetyöhön liittyvää koulutusta epätasaisesti ja vähän. Ammatillisen yhteistyön vähyys ja konsultaatiotuen saaminen koettiin ongelmallisena. Varhaiskasvattajat kokivat ennaltaehkäisevän perhetyön varhaiskasvatuksessa tärkeäksi ja innostavaksi. Lisäksi varhaiskasvattajat olivat valmiita lisäämään tietämystään ja vastuutaan ennaltaehkäisevästä perhetyöstä. Esimiestyöskentely tuki varhaiskasvattajien työskentelyä perheiden kanssa.