Digitaalisen huolenpitojärjestelmän asiakastarve : Teknologia ikäihmisen turvana
Winberg-Piirainen, Miia (2017)
Winberg-Piirainen, Miia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178761
Tiivistelmä
Tällä työelämälähtöisellä opinnäytetyöllä kartoitettiin yksityisten ihmisten kiinnostusta digitaaliseen huolenpitojärjestelmään ja minkälaisena he sellaisen ottaisivat elämäänsä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada työn toimeksiantajalle tietoa siitä, millaisen huolenpitojärjestelmän ihmiset voisivat olla kiinnostuneita hankkimaan ja miten tämän tiedon avulla he voisivat tarjota asiakkailleen sopivaa palvelua nyt ja tulevaisuudessa. Tavoitteeseen päästiin etsimällä vastaukset tutkimuskysymyksiin: ”Ovatko aktiiviset ikäihmiset kiinnostuneita käyttämään huolenpitojärjestelmää?”, ”Missä tilassa tai tilanteessa aktiivinen ikäihminen voisi kokea sopivaksi ottaa teknisen turvan elämäänsä kotiinsa?”, ”Mitkä asiat tekevät palvelusta houkuttelevan käyttäjälle ostaa sellainen käyttöönsä?” ja ”Millaisia toiveita heillä olisi palvelun sisällöstä?”. Opinnäytetyön toimeksiantaja on oululainen sosiaalisten huolenpito- ja turvallisuuspalveluiden innovointiin ja kehittämiseen suuntautunut ohjelmistoalan yritys Introme Oy. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 50 – 70 -vuotiaat Oulun seudulla asuvat ihmiset.
Tutkimus toteutettiin Facebookin kautta jaetulla kyselyllä 31.01.2017 – 14.02.2017. Kyselyn jälkeen haastateltiin neljää kyselyyn osallistunutta 22.02.2017 – 28.02.2017. Vastaajia oli 52 kpl. 81 % kaikista vastaajista vastasi voivansa ajatella käyttää omalla kustannuksellaan kellon näköistä avunkutsuntalaitetta ja 52 % vastasi voivansa käyttää omalla kustannuksellaan kotonaan huolenpitojärjestelmää. 50 – 70 -vuotiaiden Oulun seudun alueen vastaajista naiset ovat miehiä paremmin valmiita ottamaan huolenpitojärjestelmän käyttöönsä omalla kustannuksellaan. Kustannuksina kohtuullisena pidettiin 10 €/kk. Yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, etteivät kustannukset saisi ylittää 20 €/kk.
Johtopäätöksenä opinnäytetyöstä voidaan sanoa, että tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset tutkimuksessa. Aktiiviset ikäihmiset ovat kiinnostuneita käyttämään huolenpitojärjestelmää, tämä tuli vastauksena ensimmäiseen tutkimuskysymykseen. Toiseen tutkimuskysymykseen tuli vastaus näiden tutkimukseen osallistuneiden joukosta, että tilanne, jolloin huolenpitojärjestelmä voidaan ajatella ottaa käyttöön, on sellainen, jolloin he eivät itse enää pärjää kotona ilman apua, eikä apua ole lähipiiristä saatavilla. Kolmannen ja neljännen tutkimuskysymyksen vastauksena on, että huolenpitojärjestelmän luotettavina toimintoina toivotaan olevan erityisesti helppo avunkutsuntamahdollisuus, hälytys omaiselle/hoitajalle, muistutus lääkkeen ottamisesta ja pulssin mittaus. Ominaisuuksiltaan arvostetaan huolenpitojärjestelmän olevan edullinen, helppokäyttöinen, luotettava, hälytysmahdollisuus lähelle.
Tutkimus toteutettiin Facebookin kautta jaetulla kyselyllä 31.01.2017 – 14.02.2017. Kyselyn jälkeen haastateltiin neljää kyselyyn osallistunutta 22.02.2017 – 28.02.2017. Vastaajia oli 52 kpl. 81 % kaikista vastaajista vastasi voivansa ajatella käyttää omalla kustannuksellaan kellon näköistä avunkutsuntalaitetta ja 52 % vastasi voivansa käyttää omalla kustannuksellaan kotonaan huolenpitojärjestelmää. 50 – 70 -vuotiaiden Oulun seudun alueen vastaajista naiset ovat miehiä paremmin valmiita ottamaan huolenpitojärjestelmän käyttöönsä omalla kustannuksellaan. Kustannuksina kohtuullisena pidettiin 10 €/kk. Yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, etteivät kustannukset saisi ylittää 20 €/kk.
Johtopäätöksenä opinnäytetyöstä voidaan sanoa, että tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset tutkimuksessa. Aktiiviset ikäihmiset ovat kiinnostuneita käyttämään huolenpitojärjestelmää, tämä tuli vastauksena ensimmäiseen tutkimuskysymykseen. Toiseen tutkimuskysymykseen tuli vastaus näiden tutkimukseen osallistuneiden joukosta, että tilanne, jolloin huolenpitojärjestelmä voidaan ajatella ottaa käyttöön, on sellainen, jolloin he eivät itse enää pärjää kotona ilman apua, eikä apua ole lähipiiristä saatavilla. Kolmannen ja neljännen tutkimuskysymyksen vastauksena on, että huolenpitojärjestelmän luotettavina toimintoina toivotaan olevan erityisesti helppo avunkutsuntamahdollisuus, hälytys omaiselle/hoitajalle, muistutus lääkkeen ottamisesta ja pulssin mittaus. Ominaisuuksiltaan arvostetaan huolenpitojärjestelmän olevan edullinen, helppokäyttöinen, luotettava, hälytysmahdollisuus lähelle.