Projektitoiminnan kehittäminen palvelumuotoilun ja kokonaisarkkitehtuurin keinoin
Ahvenjärvi, Henna-Riikka (2017)
Ahvenjärvi, Henna-Riikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188842
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen eli TAKKin hanke- ja projektitoimintaa. TAKKissa oli todettu tarve hanke- ja projektitoiminnan kehittämiselle: projektisalkkua haluttiin laajentaa, toiminnan johtamista tehostaa ja projektien seurantaa parantaa. Myös tulosten ja tuotosten hyödyntämistä ja jatkokäyttöä haluttiin tehostaa.
Tutkimuksen lähestymistavoiksi valittiin palvelumuotoilu ja kokonaisarkkitehtuuri. Opinnäytetyön palvelumuotoiluprosessi jakautui neljään vaiheeseen: määrittely, ideointi, mallinnus ja konseptointi. Kokonaisarkkitehtuuri kulkee tiiviisti palvelumuotoiluprosessin osana lähtien liikkeelle hanke- ja projektitoiminnan kohdealueen nykytilan analyysista ja kuvauksesta. Kokonaisarkkitehtuurityö projektoitiin sisäiseksi kehittämistehtäväprojektiksi. Tämä projekti yhdisti palvelumuotoilun eri vaiheissa mukaan TAKKin liiketoiminta-, tieto-, tietojärjestelmä- ja teknologia-arkkitehtuurin. Palvelumuotoilu ja kokonaisarkkitehtuuri mahdollistivat monipuolisesti erilaisten työskentelyvälineiden ja -menetelmien käytön.
TAKK on kehittänyt systemaattisesti hanke- ja projektitoimintaa EFQM-laadunhallinnan avulla. Arvioinneissa on todettu vahvuuksia ja kehittämiskohteita, joiden pohjalta on asetettu seuraavia kehittämistavoitteita. Nykytilan analyysin pohjalta todettiin tarve hanke- ja projektitoiminnan prosessin ja projektinhallintamallin uudistamiseen, viestinnän ja itsearvioinnin tehostamiseen sekä osaamisen kehittämisen näkökulman korostamiseen. Tutkimuksessa todettiin, että osallistavat menetelmät toimivat erinomaisesti sitouttamisen ja ryhmäyttämisen välineinä, mutta vaativat valmistelua ja fasilitointia.
Kokonaisarkkitehtuurin avulla voidaan analysoida perusteellisesti liiketoimintaa, ja palvelupolku avaa näkymän asiakkaan subjektiiviseen palvelukokemukseen. Tehdyn tutkimuksen pohjalta TAKKissa on lähdetty kehittämään kokeilujen avulla hanke- ja projektitoiminnan kohdealuetta. Muuttuviin tilanteisiin pystytään nopeiden kokeilujen avulla reagoimaan entistä joustavammin.
Luottamuksellinen aineisto ei ole mukana julkisessa työssä, vaan se on tallennettu organisaation sisäiseen käyttöön organisaation dokumenttienhallintajärjestelmään.
Tutkimuksen lähestymistavoiksi valittiin palvelumuotoilu ja kokonaisarkkitehtuuri. Opinnäytetyön palvelumuotoiluprosessi jakautui neljään vaiheeseen: määrittely, ideointi, mallinnus ja konseptointi. Kokonaisarkkitehtuuri kulkee tiiviisti palvelumuotoiluprosessin osana lähtien liikkeelle hanke- ja projektitoiminnan kohdealueen nykytilan analyysista ja kuvauksesta. Kokonaisarkkitehtuurityö projektoitiin sisäiseksi kehittämistehtäväprojektiksi. Tämä projekti yhdisti palvelumuotoilun eri vaiheissa mukaan TAKKin liiketoiminta-, tieto-, tietojärjestelmä- ja teknologia-arkkitehtuurin. Palvelumuotoilu ja kokonaisarkkitehtuuri mahdollistivat monipuolisesti erilaisten työskentelyvälineiden ja -menetelmien käytön.
TAKK on kehittänyt systemaattisesti hanke- ja projektitoimintaa EFQM-laadunhallinnan avulla. Arvioinneissa on todettu vahvuuksia ja kehittämiskohteita, joiden pohjalta on asetettu seuraavia kehittämistavoitteita. Nykytilan analyysin pohjalta todettiin tarve hanke- ja projektitoiminnan prosessin ja projektinhallintamallin uudistamiseen, viestinnän ja itsearvioinnin tehostamiseen sekä osaamisen kehittämisen näkökulman korostamiseen. Tutkimuksessa todettiin, että osallistavat menetelmät toimivat erinomaisesti sitouttamisen ja ryhmäyttämisen välineinä, mutta vaativat valmistelua ja fasilitointia.
Kokonaisarkkitehtuurin avulla voidaan analysoida perusteellisesti liiketoimintaa, ja palvelupolku avaa näkymän asiakkaan subjektiiviseen palvelukokemukseen. Tehdyn tutkimuksen pohjalta TAKKissa on lähdetty kehittämään kokeilujen avulla hanke- ja projektitoiminnan kohdealuetta. Muuttuviin tilanteisiin pystytään nopeiden kokeilujen avulla reagoimaan entistä joustavammin.
Luottamuksellinen aineisto ei ole mukana julkisessa työssä, vaan se on tallennettu organisaation sisäiseen käyttöön organisaation dokumenttienhallintajärjestelmään.