Pienyrityksen markkinoinnin kehittäminen
Johansson, Pauliina (2017)
Johansson, Pauliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178723
Tiivistelmä
Markkinoinnilla ja mainonnalla on suuri osa jokaisen yrityksen asiakashankinnassa sekä asiakassuhteiden ylläpidossa. Markkinointiviestinnän avulla voidaan kommunikoida asiakkaiden kanssa ja markkinoinnin tarkoituksena onkin hyödyttää molempia osapuolia. Pienyrityksillä on usein vaikeuksia pysyä asiakkaiden muuttuvien toiveiden ja ostokäyttäytymisen mukana vähäisten resurssien vuoksi. Vähäiset resurssit johtavat usein organisoimattomaan markkinointiin ja strategian toteutukseen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa pienyrityksen käyttöön markkinointiin, asiakashankintaan ja -hallintaan keinoja. Toimeksiantajayritys on toiminut jo pitkään, mutta vakiintuneet asiakashallintakeinot sekä markkinointi- ja mainontamallit puuttuivat. Tavoitteena oli antaa teorian pohjalta yritykselle välineitä markkinoinnin hahmottamiseksi ja empiirisen tutkimuksen pohjalta näyttää yrityksen potentiaalia markkinoinnin kehittämiseksi
Tutkimuksen teoriaosassa tutkittiin markkinointia, asiakasarvon luomista, kommunikaatiota asiakkaiden kanssa sekä asiakkuuksien hallintaa. Toisessa osassa työtä tehtiin empiirinen tutkimus toimeksiantajayrityksen nykyhetkestä, kilpailijoista sekä asiakkaiden ostokäyttäytymisestä toimeksiantajayrityksen tarjoaman materiaalin sekä teorian avulla.
Teorian sekä empiirisen tutkimuksen tuloksista ilmeni, että toimeksiantajayrityksellä on useita kehityskohteita. Yrityksen resursseja arvioitaessa huomioitiin, että tehtäviä kehityksiä myynnin, asiakashankinnan sekä asiakassuhteiden parantamiseksi tulisi tehdä porrastetusti.
Selkeiden tavoitteiden asettaminen ja tavoitteiden seuraaminen auttaa yritystä järjestelmällisemmän markkinoinnin ja kannattavan yritystoiminnan turvaamisen. Tutkimuksen tuloksien sekä kehitysehdotuksien perusteella toimeksiantajayritys voi tehdä tarkan kehittämissuunnitelman omalla aikataululla ja resurssien mahdollistamalla tavalla.
Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa pienyrityksen käyttöön markkinointiin, asiakashankintaan ja -hallintaan keinoja. Toimeksiantajayritys on toiminut jo pitkään, mutta vakiintuneet asiakashallintakeinot sekä markkinointi- ja mainontamallit puuttuivat. Tavoitteena oli antaa teorian pohjalta yritykselle välineitä markkinoinnin hahmottamiseksi ja empiirisen tutkimuksen pohjalta näyttää yrityksen potentiaalia markkinoinnin kehittämiseksi
Tutkimuksen teoriaosassa tutkittiin markkinointia, asiakasarvon luomista, kommunikaatiota asiakkaiden kanssa sekä asiakkuuksien hallintaa. Toisessa osassa työtä tehtiin empiirinen tutkimus toimeksiantajayrityksen nykyhetkestä, kilpailijoista sekä asiakkaiden ostokäyttäytymisestä toimeksiantajayrityksen tarjoaman materiaalin sekä teorian avulla.
Teorian sekä empiirisen tutkimuksen tuloksista ilmeni, että toimeksiantajayrityksellä on useita kehityskohteita. Yrityksen resursseja arvioitaessa huomioitiin, että tehtäviä kehityksiä myynnin, asiakashankinnan sekä asiakassuhteiden parantamiseksi tulisi tehdä porrastetusti.
Selkeiden tavoitteiden asettaminen ja tavoitteiden seuraaminen auttaa yritystä järjestelmällisemmän markkinoinnin ja kannattavan yritystoiminnan turvaamisen. Tutkimuksen tuloksien sekä kehitysehdotuksien perusteella toimeksiantajayritys voi tehdä tarkan kehittämissuunnitelman omalla aikataululla ja resurssien mahdollistamalla tavalla.