”Hajanaista tietoa” : erityistä tukea tarvitsevan lapsen kodin toimivuutta ja turvallisuutta lisäävän välinetiedon kartoitus
Kössö, Tuija (2017)
Kössö, Tuija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705198968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705198968
Tiivistelmä
Erityistä tukea tarvitsevien lasten päivittäisiä toimintoja helpottavia, itsenäisyyttä lisääviä sekä henkilön ja kodin turvallisuutta parantavia välineitä, laitteita ja ratkaisuja on olemassa laaja ja koko ajan kasvava valikoima. Miten nämä arjen sujuvuutta helpottavat välineet ja niistä hyötyvät henkilöt kohtaavat? Opinnäytetyössä ei käsitellä lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineitä, eikä muita lainsäädännön perusteella myönnettäviä apuvälineitä tai tukiratkaisuja.
Erityistä tukea tarvitseva lapsi voi tarvita kotonaan yksilöllisen tarpeensa mukaisia välineitä, laitteita tai muita ratkaisuja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä apu- ja turvallisuusvälineitä erityistä tukea tarvitsevien lasten perheet pitävät tärkeinä kodeissaan ja millä keinoin perheet haluaisivat saada tietoa näistä välineistä. Lisäksi kartoitettiin millaisista tietolähteistä perheet voivat saada tietoa erilaisista apu- ja turvallisuusvälineistä.
Työn tutkimuksellisessa osassa toteutettiin verkkokysely erityistä tukea tarvitsevien lasten perheille. Kyselyyn vastauksia saatiin 67, joista 65 oli perhettä ja 2 erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa työskentelevää henkilöä. Vastaajien lapsista suurin osa (80 %) oli kouluikäisiä. Tulosten perusteella tärkeimmät apu- ja turvallisuusvälineet olivat riittävä määrä palovaroittimia, saunan kiukaan turvaratkaisut, asunnon esteettömyysratkaisut, muistinapuvälineet sekä henkilön paikantamisen ratkaisut. Suurin osa vastaajista toivoi apu- ja turvallisuusvälinetietoa saatavaksi julkisen sektorin kautta. Myös oman yhdistys tai järjestö, lapsen päiväkoti tai koulu sekä internet olivat toivottuja tiedonhankintakanavia. Painetuissa tuotteissa tieto vanhenee nopeasti, eivätkä ne ole enää merkittäviä tietohakulähteitä. Tästä syystä opinnäytetyössä suunniteltua kaikille lapsiperheille tarkoitetun apu- ja turvallisuustuoteaiheisen kirjan sisällön kehittämistä ei toteutettu. Sen sijaan opinnäytetyössä kartoitettiin tämän hetkisten apu- ja turvallisuusvälineiden erilaisia tietolähdetyyppejä. Lisäksi erilaisista apu- ja turvallisuusvälineiden tietolähteistä koottiin kooste perheille, heidän kanssaan toimiville ja kaikille muille aiheesta kiinnostuneille hyödynnettäväksi erilaisten välineiden ja ratkaisujen etsimiseen.
Apu- ja turvallisuusvälinetietoa on paljon ja sitä tulee kokoajan lisää. Näitä tietoja pitäisi kerätä aiheittain jaoteltuna aineistopankkien kaltaisesti yhteen, jotta ne lyötäisi helpommin ja niitä voisivat kaikki paremmin hyödyntää.
Erityistä tukea tarvitseva lapsi voi tarvita kotonaan yksilöllisen tarpeensa mukaisia välineitä, laitteita tai muita ratkaisuja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä apu- ja turvallisuusvälineitä erityistä tukea tarvitsevien lasten perheet pitävät tärkeinä kodeissaan ja millä keinoin perheet haluaisivat saada tietoa näistä välineistä. Lisäksi kartoitettiin millaisista tietolähteistä perheet voivat saada tietoa erilaisista apu- ja turvallisuusvälineistä.
Työn tutkimuksellisessa osassa toteutettiin verkkokysely erityistä tukea tarvitsevien lasten perheille. Kyselyyn vastauksia saatiin 67, joista 65 oli perhettä ja 2 erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa työskentelevää henkilöä. Vastaajien lapsista suurin osa (80 %) oli kouluikäisiä. Tulosten perusteella tärkeimmät apu- ja turvallisuusvälineet olivat riittävä määrä palovaroittimia, saunan kiukaan turvaratkaisut, asunnon esteettömyysratkaisut, muistinapuvälineet sekä henkilön paikantamisen ratkaisut. Suurin osa vastaajista toivoi apu- ja turvallisuusvälinetietoa saatavaksi julkisen sektorin kautta. Myös oman yhdistys tai järjestö, lapsen päiväkoti tai koulu sekä internet olivat toivottuja tiedonhankintakanavia. Painetuissa tuotteissa tieto vanhenee nopeasti, eivätkä ne ole enää merkittäviä tietohakulähteitä. Tästä syystä opinnäytetyössä suunniteltua kaikille lapsiperheille tarkoitetun apu- ja turvallisuustuoteaiheisen kirjan sisällön kehittämistä ei toteutettu. Sen sijaan opinnäytetyössä kartoitettiin tämän hetkisten apu- ja turvallisuusvälineiden erilaisia tietolähdetyyppejä. Lisäksi erilaisista apu- ja turvallisuusvälineiden tietolähteistä koottiin kooste perheille, heidän kanssaan toimiville ja kaikille muille aiheesta kiinnostuneille hyödynnettäväksi erilaisten välineiden ja ratkaisujen etsimiseen.
Apu- ja turvallisuusvälinetietoa on paljon ja sitä tulee kokoajan lisää. Näitä tietoja pitäisi kerätä aiheittain jaoteltuna aineistopankkien kaltaisesti yhteen, jotta ne lyötäisi helpommin ja niitä voisivat kaikki paremmin hyödyntää.