Nuorten medialukutaitoa kehittämässä : Mediakasvatusmenetelmä Lahden nuorisopalveluille
Littunen, Janne (2017)
Littunen, Janne
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178633
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäytetyö ja sen tilaajana toimi Lahden nuorisopalvelut. Heidän tekemänsä nuorisotiedotuksen ytimessä ovat oppituntimaiset menetelmät joita tarjotaan ja vedetään erilaisille ryhmille. Jokainen menetelmä on rakennettu jonkin nuorten elämään liittyvän teeman ympärille, jota menetelmässä käsitellään vuorovaikutuksellisin ja kokemuksellisin keinoin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on perehtyä mediakasvatuksen tilaan ja tarpeeseen, sekä kehittää Lahden nuorisopalveluiden käyttöön valmis, testattu menetelmä medialukutaidosta. Menetelmän kohderyhmänä ovat ensisijaisesti kahdeksasluokkalaiset nuoret, ja sen on tarkoitus sopia Lahden nuorisopalveluiden jo olemassa olevien menetelmien yhteneväiseen linjaan.
Menetelmässä käsitellään klikkiuutisia, sananvapautta, tekijänoikeuksia, eri uutislähteitä, sekä kuvan keinoja uutisessa. Tärkeimpänä tavoitteena on kehittää nuorten medialukutaitoa ja -kriittisyyttä vastaamaan eri medioiden alati kasvavaa roolia ja vaikutusta nuorten elämässä.
Menetelmä on otettu Lahden nuorisopalveluiden käyttöön loppusyksystä 2016 ja sitä on jo alkukevään 2017 aikana vedetty jo monille eri ryhmille ja paljon lisää on tiedossa. Myös Lahden kaupunginkirjasto on tämän menetelmän suhteen kiinnostunut yhteistyöstä Lahden nuorisopalveluiden kanssa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on perehtyä mediakasvatuksen tilaan ja tarpeeseen, sekä kehittää Lahden nuorisopalveluiden käyttöön valmis, testattu menetelmä medialukutaidosta. Menetelmän kohderyhmänä ovat ensisijaisesti kahdeksasluokkalaiset nuoret, ja sen on tarkoitus sopia Lahden nuorisopalveluiden jo olemassa olevien menetelmien yhteneväiseen linjaan.
Menetelmässä käsitellään klikkiuutisia, sananvapautta, tekijänoikeuksia, eri uutislähteitä, sekä kuvan keinoja uutisessa. Tärkeimpänä tavoitteena on kehittää nuorten medialukutaitoa ja -kriittisyyttä vastaamaan eri medioiden alati kasvavaa roolia ja vaikutusta nuorten elämässä.
Menetelmä on otettu Lahden nuorisopalveluiden käyttöön loppusyksystä 2016 ja sitä on jo alkukevään 2017 aikana vedetty jo monille eri ryhmille ja paljon lisää on tiedossa. Myös Lahden kaupunginkirjasto on tämän menetelmän suhteen kiinnostunut yhteistyöstä Lahden nuorisopalveluiden kanssa.