Sosiaalinen media markkinoinnin työvälineenä – case Varuste.net
Räisänen, Jessica (2017)
Räisänen, Jessica
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178778
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sosiaalista mediaa markkinoinnin työkaluna. Sosiaalinen media on koko ajan kasvava ja kehittyvä internetpalvelu, jossa yhdistyy kommunikointi ja sisällön tuottaminen. (Hintikka) Sosiaalisesta mediasta on tehty lukuisia tutkimuksia, tämän työn tarkoituksena on olla mahdollisimman ajan tasalla, jonka vuoksi lähdekirjallisuus koostuu internetistä haetuista blogeista ja sosiaaliseen mediaan erikoistuneiden yritysten nettisivuista sekä omista havainnoistani.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, case-tutkimuksena. Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä on: Miten kehittää toimiva markkinointi sosiaaliseen mediaan? Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Varuste.netille, tarkoituksena kehittää toimiva käsikirja yrityksen Facebook-julkaisujen ja –mainosten luomista varten. Varuste.net on ulkoiluharrastusvälineitä myyvä liike, jolla on verkkokauppa sekä myymälä Helsingin Konalassa. Varuste.netin Facebookin ja Instagramin ollessa tutkimuksen kohteena on palveluiden markkinointimahdollisuudet keskeisessä osassa tätä työtä. Tutkimusaineisto on kerätty Facebookista, Instagramista, Google Ananlyticsistä sekä Varuste.netin verkkosivuilta, aineiston avulla on pystytty luomaan toimiva ja helppokäyttöinen käsikirja Varuste.netin työntekijöille, Facebook-julkaisujen ja -mainosten julkaisua varten.
Tutkimuksen tulos on, että sosiaalinen media toimii markkinoinnin työvälineenä loistavasti, mutta siihen pitää panostaa ja jokaisen yrityksen tulee itse löytää oma toimiva tapa markkinoida somessa, testaamalla ja seuraamalla mainoksista saatavia tuloksia. Sosiaalinen media muuttuu ja kehittyy koko ajan, minkä vuoksi paras tapa kehittää yrityksen some-markkinointia, on tehdä se itse.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, case-tutkimuksena. Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä on: Miten kehittää toimiva markkinointi sosiaaliseen mediaan? Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Varuste.netille, tarkoituksena kehittää toimiva käsikirja yrityksen Facebook-julkaisujen ja –mainosten luomista varten. Varuste.net on ulkoiluharrastusvälineitä myyvä liike, jolla on verkkokauppa sekä myymälä Helsingin Konalassa. Varuste.netin Facebookin ja Instagramin ollessa tutkimuksen kohteena on palveluiden markkinointimahdollisuudet keskeisessä osassa tätä työtä. Tutkimusaineisto on kerätty Facebookista, Instagramista, Google Ananlyticsistä sekä Varuste.netin verkkosivuilta, aineiston avulla on pystytty luomaan toimiva ja helppokäyttöinen käsikirja Varuste.netin työntekijöille, Facebook-julkaisujen ja -mainosten julkaisua varten.
Tutkimuksen tulos on, että sosiaalinen media toimii markkinoinnin työvälineenä loistavasti, mutta siihen pitää panostaa ja jokaisen yrityksen tulee itse löytää oma toimiva tapa markkinoida somessa, testaamalla ja seuraamalla mainoksista saatavia tuloksia. Sosiaalinen media muuttuu ja kehittyy koko ajan, minkä vuoksi paras tapa kehittää yrityksen some-markkinointia, on tehdä se itse.