Sosiaalisessa mediassa vietetty aika 2017
Venäläinen, Taru (2017)
Venäläinen, Taru
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199005
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kuluttajakäyttäytymistä sosiaalisessa mediassa, ja aihetta tutkitaan suomalaisen kuluttajan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada syvempää ymmärrystä siitä, miten nuoret aikuiset käyttävät sosiaalista mediaa ja mitkä ovat heidän pääasialliset käyttömotiivit sekä käyttötavat. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia ajankohtaisia käsityksiä kuluttajakäyttäytymisestä ja tavoitteena on tuoda esiin arvokasta tietoa Suomessa toimiville yrityksille. Tämä opinnäytetyö on osa Laurea-ammattikorkeakoulun ja Kurio Oy:n yhdessä toteuttamaa Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus -hanketta.
Opinnäytetyössä aihetta tutkitaan laadullisen tutkimusmenetelmän avulla. Tutkimuksen pääongelmana on selvittää, miten nuoret aikuiset käyttävät sosiaalista mediaa. Alaongelmien avulla saadaan tietoa siitä, mitä sosiaalisessa mediassa tehdään, missä sitä käytetään ja miksi sosiaalista mediaa käytetään.
Tietoperustassa perehdytään ensin sosiaaliseen mediaan toimintaympäristönä. Osiossa käydään läpi keskeisiä sosiaalisen median piirteitä, kanavia sekä millaisia verkkopersoonia ihmisellä voi esiintyä. Tämän jälkeen perehdytään kuluttajakäyttäytymiseen sosiaalisessa mediassa, ja aiheeseen tuodaan psykologisempaa näkökulmaa esille käymällä läpi, mitä eri motiiveja, asenteita, ajattelutapoja ja käyttötapoja kuluttajilla on.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, ja tutkimuksen aineistonhankintamenetelmiksi valikoituivat puolistrukturoitu teemahaastattelu sekä havainnointi. Laadullisten tutkimusmenetelmien avulla aiheesta saatiin syvällisempää ymmärrystä.
Tutkimuksen mukaan nuoret aikuiset kokevat olevansa enemmän sisällön vastaanottajia kuin sisällön tuottajia. Tuloksissa kävi ilmi, että sosiaalisessa mediassa toiminta perustuu lähinnä muiden henkilöiden seuraamiseen ja sisällön tuottaminen on yleensä harkittua. Sosiaalinen media koetaan luonnolliseksi osaksi elämää, ja sosiaalisen median eri kanavat sekä palvelut ovat koko ajan arjessa läsnä. Tutkimuksen perusteella nuoret aikuiset käyttävät sosiaalista mediaa suurimmaksi osaksi mobiililaitteilla. Käyttömotiiveiksi lukeutuivat sellaiset asiat, kuten yhteydenpito läheisiin sekä nopea tiedonsaanti. Yleisesti ottaen tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että nuoret aikuiset kokevat sosiaalisen median helpottavan yhteydenpitoa muihin ihmisiin ja sen eri palvelut nähdään enemmän viihteenä. Jatkotutkimuksissa ehdotuksena olisi tutkia henkilöitä eri ikäryhmistä tai syventyä tarkastelemaan tiettyjä sosiaalisen median kanavia ja niiden käyttötapoja. Jatkotutkimuksissa tutkittavat henkilöt voitaisiin valita myös eri puolilta Suomea.
Opinnäytetyössä aihetta tutkitaan laadullisen tutkimusmenetelmän avulla. Tutkimuksen pääongelmana on selvittää, miten nuoret aikuiset käyttävät sosiaalista mediaa. Alaongelmien avulla saadaan tietoa siitä, mitä sosiaalisessa mediassa tehdään, missä sitä käytetään ja miksi sosiaalista mediaa käytetään.
Tietoperustassa perehdytään ensin sosiaaliseen mediaan toimintaympäristönä. Osiossa käydään läpi keskeisiä sosiaalisen median piirteitä, kanavia sekä millaisia verkkopersoonia ihmisellä voi esiintyä. Tämän jälkeen perehdytään kuluttajakäyttäytymiseen sosiaalisessa mediassa, ja aiheeseen tuodaan psykologisempaa näkökulmaa esille käymällä läpi, mitä eri motiiveja, asenteita, ajattelutapoja ja käyttötapoja kuluttajilla on.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, ja tutkimuksen aineistonhankintamenetelmiksi valikoituivat puolistrukturoitu teemahaastattelu sekä havainnointi. Laadullisten tutkimusmenetelmien avulla aiheesta saatiin syvällisempää ymmärrystä.
Tutkimuksen mukaan nuoret aikuiset kokevat olevansa enemmän sisällön vastaanottajia kuin sisällön tuottajia. Tuloksissa kävi ilmi, että sosiaalisessa mediassa toiminta perustuu lähinnä muiden henkilöiden seuraamiseen ja sisällön tuottaminen on yleensä harkittua. Sosiaalinen media koetaan luonnolliseksi osaksi elämää, ja sosiaalisen median eri kanavat sekä palvelut ovat koko ajan arjessa läsnä. Tutkimuksen perusteella nuoret aikuiset käyttävät sosiaalista mediaa suurimmaksi osaksi mobiililaitteilla. Käyttömotiiveiksi lukeutuivat sellaiset asiat, kuten yhteydenpito läheisiin sekä nopea tiedonsaanti. Yleisesti ottaen tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että nuoret aikuiset kokevat sosiaalisen median helpottavan yhteydenpitoa muihin ihmisiin ja sen eri palvelut nähdään enemmän viihteenä. Jatkotutkimuksissa ehdotuksena olisi tutkia henkilöitä eri ikäryhmistä tai syventyä tarkastelemaan tiettyjä sosiaalisen median kanavia ja niiden käyttötapoja. Jatkotutkimuksissa tutkittavat henkilöt voitaisiin valita myös eri puolilta Suomea.