Tapahtumamarkkinointi apuna liiketoiminnan kasvussa : case Pelicans Ravintolat Oy
Lehtinen, Natalia (2016)
Lehtinen, Natalia
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199057
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen tapahtumamarkkinointia ja urheilutapahtumamarkkinointia. Työni oli toiminnallinen opinnäytetyö, johon kuului tapahtuman järjestäminen toimeksiantajalleni Pelicans Ravintoloille.
Pelicans Ravintolat tuottaa Lahdessa Isku Areenalla ravintolapalveluita ja on kesällä 2015 perustettu Pelicans Oy:n tytäryhtiö. Pelicans Ravintolat ottivat tapahtumamarkkinoinnin osaksi markkinointiviestintäänsä kaudella 2015-2016. Tällä pyrittiin lisäämään katsojien kiinnostusta saapua otteluihin ja lisämään yrityksen myyntiä.
Case-tapahtuman avulla tein suuntamerkit teemaotteluiden tekoon, joita voidaan hyödyntää jatkossa organisaatiossa. Lisäksi tutkin tapahtuman vaikutusta kävijäkyselyn, havainnoinnin ja myyntilukujen muutosten avulla. Näiden tutkimusten tuloksia analysoiden voitiin arvioida tapahtumamarkkinoinnin vaikutusta ja kannattavuutta.
Tulosten perusteella voidaan todeta että tapahtumamarkkinointia kannattaisi hyödyntää jatkossakin Pelicans Ravintoloilla tai jopa koko Sm-liiga tasolla, koska tällä tavoin voidaan lisätä lipunmyyntiä, oheismyyntiä ja antaa asiakkaalle lisäarvoa lipun hinnalle. Tapahtumamarkkinointia voidaan käyttää viihteistämään otteluita ja tuoda lisää ohjelmaa. Tällä keinoin koko Sm-liiga pystyisi kilpailemaan halvan digitaalisen ottelutarjonnan kanssa ja joukkueen voisivat saada katsojat takaisin areenoille.
Pelicans Ravintolat tuottaa Lahdessa Isku Areenalla ravintolapalveluita ja on kesällä 2015 perustettu Pelicans Oy:n tytäryhtiö. Pelicans Ravintolat ottivat tapahtumamarkkinoinnin osaksi markkinointiviestintäänsä kaudella 2015-2016. Tällä pyrittiin lisäämään katsojien kiinnostusta saapua otteluihin ja lisämään yrityksen myyntiä.
Case-tapahtuman avulla tein suuntamerkit teemaotteluiden tekoon, joita voidaan hyödyntää jatkossa organisaatiossa. Lisäksi tutkin tapahtuman vaikutusta kävijäkyselyn, havainnoinnin ja myyntilukujen muutosten avulla. Näiden tutkimusten tuloksia analysoiden voitiin arvioida tapahtumamarkkinoinnin vaikutusta ja kannattavuutta.
Tulosten perusteella voidaan todeta että tapahtumamarkkinointia kannattaisi hyödyntää jatkossakin Pelicans Ravintoloilla tai jopa koko Sm-liiga tasolla, koska tällä tavoin voidaan lisätä lipunmyyntiä, oheismyyntiä ja antaa asiakkaalle lisäarvoa lipun hinnalle. Tapahtumamarkkinointia voidaan käyttää viihteistämään otteluita ja tuoda lisää ohjelmaa. Tällä keinoin koko Sm-liiga pystyisi kilpailemaan halvan digitaalisen ottelutarjonnan kanssa ja joukkueen voisivat saada katsojat takaisin areenoille.