Kickstarter not required? : Independent crowdfunding for PC games
Heikkinen, Henri (2017)
Heikkinen, Henri
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199052
Tiivistelmä
Digitaalisten jakelukanavien ansiosta myös riippumattomat pelinkehittäjät voivat myydä tuotteitaan
suoraan asiakkaille ilman ulkoista julkaisijaa. Ulkoisen rahoituksen riittämättömyys on kuitenkin
rajoittanut monen yrityksen, kuten Iron Sight Oy:n, tämän työn toimeksiantajan toimintaa.
Monet pelinkehittäjät ovat kiertäneet ongelman joukkorahoituksen kautta ja yrittäneet saada
rahoitusta Kickstarter:in, Indiegogo:n, tai vastaavan alustan kautta. Se ei ole kuitenkaan sujunut täysin
ongelmitta. Rajoitettu kampanja-aika ja ”kaikki tai ei mitään” -tyyppiset rahoitusmekanismit tuovat
ylimääräistä stressiä kehittäjille. Myös tarve arvioida etukäteen tarvittavan rahoituksen määrä voi
osoittautua haastavaksi monille. Kaiken lisäksi suurin joukkorahoitusalusta Kickstarter ei ole edes
suomalaisten käytettävissä.
Ongelmat Kickstarter -tyylisessä kampanjassa ja julkisuudessa nähdyt itsenäisen
joukkorahoituskampanjan menestyksekkäästi toteuttaneet projektit herättivät Iron Sight Oy:n
mielenkiinnon ja yritys halusi selvittää vastaavan kampanjan mahdollisuuden. Tämän opinnäytetyön
tavoitteena onkin, Iron Sight Oy:n toimeksiannosta, selvittää parhaat käytännöt ja huomioon
otettavat asiat itsenäistä joukkorahoituskampanjaa toteutettaessa.
Selvittääkseni parhaat käytännöt tutustuin julkisten lähteiden kautta neljään menestyksekkääseen
kampanjaan ja haastattelin kahta aiemmin itsenäisen joukkorahoituskampanjan toteuttanutta
henkilöä. Lisäksi tutustuin kirjallisuuteen ja aiempaan tutkimukseen aiheesta ja vertasin niiden
löydöksiä onnistuneihin projekteihin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yleisön kerääminen, luottamuksen rakentaminen aktiivisella
viestinnällä ja laatusignaalien lähettäminen ovat onnistuneita projekteja yhdistäviä tekijöitä.
Aiemman tutkimuksen ja näiden löydösten pohjalta tein rungon itsenäiselle
joukkorahoituskampanjalle.
Luottamuksen rakentamisen ja aktiivisen viestinnän tärkeys olisi kiinnostava jatkotutkimuksen kohde.
Olisi myös kiinnostavaa etsiä epäonnistuneita kampanjoita ja tutkia, puuttuuko niistä onnistuneita
projekteja yhdistäviä tekijöitä. Suurin rajoite työssäni oli analysoitavien kampanjoiden vähyys ja
epäonnistuneiden esimerkkien puute.
suoraan asiakkaille ilman ulkoista julkaisijaa. Ulkoisen rahoituksen riittämättömyys on kuitenkin
rajoittanut monen yrityksen, kuten Iron Sight Oy:n, tämän työn toimeksiantajan toimintaa.
Monet pelinkehittäjät ovat kiertäneet ongelman joukkorahoituksen kautta ja yrittäneet saada
rahoitusta Kickstarter:in, Indiegogo:n, tai vastaavan alustan kautta. Se ei ole kuitenkaan sujunut täysin
ongelmitta. Rajoitettu kampanja-aika ja ”kaikki tai ei mitään” -tyyppiset rahoitusmekanismit tuovat
ylimääräistä stressiä kehittäjille. Myös tarve arvioida etukäteen tarvittavan rahoituksen määrä voi
osoittautua haastavaksi monille. Kaiken lisäksi suurin joukkorahoitusalusta Kickstarter ei ole edes
suomalaisten käytettävissä.
Ongelmat Kickstarter -tyylisessä kampanjassa ja julkisuudessa nähdyt itsenäisen
joukkorahoituskampanjan menestyksekkäästi toteuttaneet projektit herättivät Iron Sight Oy:n
mielenkiinnon ja yritys halusi selvittää vastaavan kampanjan mahdollisuuden. Tämän opinnäytetyön
tavoitteena onkin, Iron Sight Oy:n toimeksiannosta, selvittää parhaat käytännöt ja huomioon
otettavat asiat itsenäistä joukkorahoituskampanjaa toteutettaessa.
Selvittääkseni parhaat käytännöt tutustuin julkisten lähteiden kautta neljään menestyksekkääseen
kampanjaan ja haastattelin kahta aiemmin itsenäisen joukkorahoituskampanjan toteuttanutta
henkilöä. Lisäksi tutustuin kirjallisuuteen ja aiempaan tutkimukseen aiheesta ja vertasin niiden
löydöksiä onnistuneihin projekteihin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yleisön kerääminen, luottamuksen rakentaminen aktiivisella
viestinnällä ja laatusignaalien lähettäminen ovat onnistuneita projekteja yhdistäviä tekijöitä.
Aiemman tutkimuksen ja näiden löydösten pohjalta tein rungon itsenäiselle
joukkorahoituskampanjalle.
Luottamuksen rakentamisen ja aktiivisen viestinnän tärkeys olisi kiinnostava jatkotutkimuksen kohde.
Olisi myös kiinnostavaa etsiä epäonnistuneita kampanjoita ja tutkia, puuttuuko niistä onnistuneita
projekteja yhdistäviä tekijöitä. Suurin rajoite työssäni oli analysoitavien kampanjoiden vähyys ja
epäonnistuneiden esimerkkien puute.