Kansalaisopiston näkyvyys ja tavoitettavuus Kolarin ja Tornion kansalaisopistoissa
Vuontisjärvi, Rainer (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178725
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia mitä tiedotuskanavaa hyödyntäen kansa¬laisopistojen oppilaat ovat saaneet tietoa tapahtumista ja kursseista, joihin ovat osallistuneet lukuvuonna 2015–2016. Lisäksi tavoitteena on tutkia, millaisia ta¬pahtumia opiskelijat ja opettajat toivovat opistojen järjestävän kansalaisopisto¬jen näkyvyyden parantamiseksi.
Saatuja tuloksia hyödynnetään seuraavien lukuvuosien kurssi- ja tapahtuma-suunnittelussa. Tiedottamisen ongelma on nykypäivänä löytää oikea tiedotus¬kanava eri kohderyhmille. Heikko tai väärin valittu tiedotuskanava vaikuttaa osallistujamääriin kursseilla.
Tutkimusmenetelmä on vertaileva kvantitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusai¬neisto on kerätty rajatulta opiskelijajoukolta kahdesta lappilaisesta kansalais¬opistosta. Saadut tulokset ovat numeraalista tietoa, joka on muutettu erilaisiin kaavioihin. Ne kuvaavat tämän hetkistä tilannetta tiedottamisesta ja näkyvyy¬destä Kolarin ja Tornion kansalaisopistoissa.
Johtopäätöksenä tuloksista voidaan todeta, että eri ikäryhmät käyttävät vähän eri tiedotusvälineitä hakiessaan tietoja kansalaisopiston toiminnasta. Saaduista tuloksista voidaan kuitenkin todeta, että tarvitaan useita eri tiedotuskanavia ja -välineitä tiedottamisessa. Sosiaalinen media ja perinteinen painettu opinto-opas/ohjelma tarvitaan yhä edelleen. Ne eivät kilpaile keskenään vaan täyden¬tävät toisiaan markkinoinnissa.
Kolarin ja Tornion kansalaisopistoja vertailtaessa keskenään olivat tulokset pit¬kälti samansuuntaiset, isoja eroja ei ollut. Merkittävin ero oli lähinnä kotisivujen merkitys tiedonlähteenä.
Avainsanat: tiedottaminen, sosiaalinen media, Internet, radio, tapahtuma
Saatuja tuloksia hyödynnetään seuraavien lukuvuosien kurssi- ja tapahtuma-suunnittelussa. Tiedottamisen ongelma on nykypäivänä löytää oikea tiedotus¬kanava eri kohderyhmille. Heikko tai väärin valittu tiedotuskanava vaikuttaa osallistujamääriin kursseilla.
Tutkimusmenetelmä on vertaileva kvantitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusai¬neisto on kerätty rajatulta opiskelijajoukolta kahdesta lappilaisesta kansalais¬opistosta. Saadut tulokset ovat numeraalista tietoa, joka on muutettu erilaisiin kaavioihin. Ne kuvaavat tämän hetkistä tilannetta tiedottamisesta ja näkyvyy¬destä Kolarin ja Tornion kansalaisopistoissa.
Johtopäätöksenä tuloksista voidaan todeta, että eri ikäryhmät käyttävät vähän eri tiedotusvälineitä hakiessaan tietoja kansalaisopiston toiminnasta. Saaduista tuloksista voidaan kuitenkin todeta, että tarvitaan useita eri tiedotuskanavia ja -välineitä tiedottamisessa. Sosiaalinen media ja perinteinen painettu opinto-opas/ohjelma tarvitaan yhä edelleen. Ne eivät kilpaile keskenään vaan täyden¬tävät toisiaan markkinoinnissa.
Kolarin ja Tornion kansalaisopistoja vertailtaessa keskenään olivat tulokset pit¬kälti samansuuntaiset, isoja eroja ei ollut. Merkittävin ero oli lähinnä kotisivujen merkitys tiedonlähteenä.
Avainsanat: tiedottaminen, sosiaalinen media, Internet, radio, tapahtuma