Kotihoidon sisäisen viestinnän kehittäminen digitalisoinnin avulla
Pasanen, Riitta (2017)
Pasanen, Riitta
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199092
Tiivistelmä
Vanhustenhoidon painotusta on siirretty laitoshoidosta yhä enemmän kotihoitoon. Yli 75 vuotiaiden määrä tulee Keski-Suomessa kasvamaan 50 % jo seuraavan 10 vuoden aikana. Koulutetun henkilöstön saatavuus nousee tulevaisuudessa ongelmaksi. Vanhusten kotihoidon toimintaa on viime vuosina tehostettu optimoimalla kotikäyntien reititys ja mobiilikirjaamisen avulla. Toimistoissa tehtävä työ on vähentynyt, koska kirjaaminen tapahtuu pääasiallisesti asiakkaan luona.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työnmiellekyyttä tiedonkulkua parantamalla ja uudistamalla viestinnän työprosesseja toimeksiantajana toimivan Jämsän Terveys Oy:n kotihoidossa. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, kotihoidon henkilöstön sisäisen viestinnän haasteet ja heidän valmiudet uusien digitaalisten palveluiden käyttämiseen sisäisen viestinnän kehittämisessä. Tarkoituksena oli laatia viestintäsovelluksen teoreettinen -malli, hoitajien välisen viestinnän parantamiseen työvuoron aikana. Tutkimus oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen, jonka aineisto kerättiin sähköisillä kyselylomakkeilla.
Kyselyn tuloksena voidaan todeta, että mobiilisovelluksia osataan käyttää ja uusien sovelluksien käyttöön olisi valmiuksia. Nykyisestä asiakastiedon kirjaamisen mobiilisovelluksen ominaisuuksista viestintäosiota ei ole täysin hyödynnetty käytössä. Yli puolet vastaajista koki tiimin sisäisen viestinnän toimivuudessa vaikeuksia ja haasteita. Yhtenäistä toimivaa viestintämallia ei ole käytössä vaan jokaisella kotihoidon tiimillä on erilaisia viestintätapoja. Työkaverin tavoittaminen kesken työvuoron koettiin hitaana ja hankalana, kotihoidon työnsuunnittelu toimi usein puhelinkeskuksena hoitajien välillä. Työvuorojen välille kaivattiin rauhallisia raportointihetkiä, mutta hiljaista raportointia sähköisen viestintämallin avulla haluttiin kehittää. Viikoittaisten tiimipalavereiden tarve koettiin tärkeäksi.
Kyselyn pohjalta luotiin toiminnalliset vaatimukset mobiililaitteella toimivalle viestintäsovellukselle, jonka tavoitteena olisi saavuttaa hoitajien nopeampi tavoitettavuus, turhien soittorinkien välttäminen, suullisen raportoinnin vähentäminen, tiedonkulun parantaminen sekä asiakkaan avunsaannin nopeutuminen ja reaaliaikaisella tiedolla hoitaminen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että viestintäsovelluksen hankinnalla olisi mahdollista vähentää suullista raportointia ja mahdollistaa työryhmän jäsenten välillä sujuva kommunikointi vähentämättä työtehoa. Viikoittaisiin tiimipalavereihin tulisi panostaa ja päivittäisen suullisen raportoinnin määrää vähentää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työnmiellekyyttä tiedonkulkua parantamalla ja uudistamalla viestinnän työprosesseja toimeksiantajana toimivan Jämsän Terveys Oy:n kotihoidossa. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, kotihoidon henkilöstön sisäisen viestinnän haasteet ja heidän valmiudet uusien digitaalisten palveluiden käyttämiseen sisäisen viestinnän kehittämisessä. Tarkoituksena oli laatia viestintäsovelluksen teoreettinen -malli, hoitajien välisen viestinnän parantamiseen työvuoron aikana. Tutkimus oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen, jonka aineisto kerättiin sähköisillä kyselylomakkeilla.
Kyselyn tuloksena voidaan todeta, että mobiilisovelluksia osataan käyttää ja uusien sovelluksien käyttöön olisi valmiuksia. Nykyisestä asiakastiedon kirjaamisen mobiilisovelluksen ominaisuuksista viestintäosiota ei ole täysin hyödynnetty käytössä. Yli puolet vastaajista koki tiimin sisäisen viestinnän toimivuudessa vaikeuksia ja haasteita. Yhtenäistä toimivaa viestintämallia ei ole käytössä vaan jokaisella kotihoidon tiimillä on erilaisia viestintätapoja. Työkaverin tavoittaminen kesken työvuoron koettiin hitaana ja hankalana, kotihoidon työnsuunnittelu toimi usein puhelinkeskuksena hoitajien välillä. Työvuorojen välille kaivattiin rauhallisia raportointihetkiä, mutta hiljaista raportointia sähköisen viestintämallin avulla haluttiin kehittää. Viikoittaisten tiimipalavereiden tarve koettiin tärkeäksi.
Kyselyn pohjalta luotiin toiminnalliset vaatimukset mobiililaitteella toimivalle viestintäsovellukselle, jonka tavoitteena olisi saavuttaa hoitajien nopeampi tavoitettavuus, turhien soittorinkien välttäminen, suullisen raportoinnin vähentäminen, tiedonkulun parantaminen sekä asiakkaan avunsaannin nopeutuminen ja reaaliaikaisella tiedolla hoitaminen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että viestintäsovelluksen hankinnalla olisi mahdollista vähentää suullista raportointia ja mahdollistaa työryhmän jäsenten välillä sujuva kommunikointi vähentämättä työtehoa. Viikoittaisiin tiimipalavereihin tulisi panostaa ja päivittäisen suullisen raportoinnin määrää vähentää.