Interaktiivinen 360-video
Tsokkinen, Rita (2017)
Tsokkinen, Rita
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705209159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705209159
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin 360-videon tuotantoon. Tavoitteina oli selvittää, millasia kuvausvälineitä markkinoilla on. Lisäksi tarkoitus oli tutkia niiden teknisiä ominaisuuksia tarkemmin. Jälkituotannosta esitellään 360-videoille tarkoitut ohjelmat ja lisäosa. Editointiohjelmista tutustutaan lähemmin Adoben After Effectsille tarkoitettuun lisäosaan Mettle SkyBoxiin, joka on tarkoitettu 360-videoiden muokkaukseen. Lähempään tarkasteluun otetaan tämän lisäosan työkalut, joiden avulla pystytään luomaan graafisia elemettejä. Markkinoilla oleviin virtuaalilaseihin tutustutaan jaottelemalla ne kahteen ryhmään, älypuhelimilla ja tietokoneilla toimiviin.
Tavoitteina oli selvittää, millaisia interaktioita 360-videoihin voidaan tuoda ilman, että immersio kärsisi. Tälläisia interaktioita voitasiin luoda esimerkiksi erilaisilla graafisilla elementeillä. Työssä pohditaan graafisten elementtien toimivuutta – minkälaisina ne toimivat parhaiten vai toimivatko ollenkaan.
Lisäksi tutkitaan, miten Unity-pelimoottorilla toteutettuun projektiin lisätään 360-video. Selvitetään, miten 360-video tuodaan ja missä muodossa sen tulee olla. Tarkemmin käydään läpi esimerkin avulla, kuinka saadaan sulautettua toiminnallinen valikko 360-videoon ja millä tavoin käyttäjä voi tehdä valintoja, riippuen millä virtuaalilaseilla hän katsoo 360-videota.
Tavoitteina oli selvittää, millaisia interaktioita 360-videoihin voidaan tuoda ilman, että immersio kärsisi. Tälläisia interaktioita voitasiin luoda esimerkiksi erilaisilla graafisilla elementeillä. Työssä pohditaan graafisten elementtien toimivuutta – minkälaisina ne toimivat parhaiten vai toimivatko ollenkaan.
Lisäksi tutkitaan, miten Unity-pelimoottorilla toteutettuun projektiin lisätään 360-video. Selvitetään, miten 360-video tuodaan ja missä muodossa sen tulee olla. Tarkemmin käydään läpi esimerkin avulla, kuinka saadaan sulautettua toiminnallinen valikko 360-videoon ja millä tavoin käyttäjä voi tehdä valintoja, riippuen millä virtuaalilaseilla hän katsoo 360-videota.