Parempaa vuorovaikutusta : Miten urheiluseuran viestintää kehitetään ammattimaisempaan suuntaan?
Hyttinen, Tuukka (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hyttinen, Tuukka
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705209155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705209155
Tiivistelmä
Työni on case-tutkimus oululaisen urheiluseuran Oulun Kamppailuklubin sisäisestä viestinnästä ja sen kehityskohteista. Oulun Kamppailuklubi on kamppailu-urheiluseura, johon kuuluu lähes 1000 jäsentä. Seura on kasvanut nopeasti muutaman viime vuoden aikana, jonka myötä sen harjoitus- ja tilaresurssit ovat kasvaneet merkittävästi. Suuren kasvun seurauksena on noussut esiin myös haasteita erityisesti siinä, miten sisäinen tiedotustoiminta ja vuorovaikutus saataisiin hoidettua seuran koon vaatimuksien mukaisesti.
Tutkielman tavoitteena on kartoittaa Oulun Kamppailuklubin viestinnän kokonaisvaltainen tila ja erityisesti sen ongelmakohdat ja kehittämiskohteet. Vertaan seuran viestinnän nykytilaa yhteisöviestinnän alan asiantuntijoiden ohjeisiin ja pohdin niiden pohjalta konkreettisia kehitysideoita ja toimenpiteitä, joilla viestintää voisi kehittää ammattimaisemmaksi ja laadukkaammaksi. Teen opinnäytetyön produktiona seuralle uuden viestintäsuunnitelman tutkielman tuloksien pohjalta.
Tietoperustana tutkielmana käytän monipuolisesti yhteisöviestinnän alan kirjallisuutta ja tutkimuksia. Tärkeimmät lähteeni ovat Elisa Juholinin, Anssi Siukosaaren ja Joep Cornelissenin yhteisöviestinnän oppikirjat sekä Valtion liikunta- ja urheilujärjestön verkkojulkaisu Urheiluseuran viestintäopas. Tutkimusmenetelmä on laadullinen tutkimus, jonka aineistona toimivat neljä teemahaastattelua. Haastattelut tehtiin Oulun Kamppailuklubin kahden seurajohtajan sekä kahden rivijäsenen kanssa.
Tutkimuksen kautta Oulun Kamppailuklubin viestintätoiminnasta löytyi useita kehittämisen kohteita. Tärkeimpiä niistä olivat tarve viestintäsuunnitelmalle, viestinnän hierarkian ja vastuiden määrittelyn tärkeys, viestinnän tavoitteiden toteutumisen seuranta ja analysointi ja oman sisällöntuotannon tehostaminen.
Olennaisimmat kehitysehdotukseni ovat kehittää viestinnän suunnittelua, vuorovaikutuksen mahdollisuuksia, sisäisen viestinnän kanavia sekä viestinnän seurantaa ja arviointia. Jatkotoimenpiteenä on seuran uuden strategisen viestintäsuunnitelman tekeminen.
Tutkielman tavoitteena on kartoittaa Oulun Kamppailuklubin viestinnän kokonaisvaltainen tila ja erityisesti sen ongelmakohdat ja kehittämiskohteet. Vertaan seuran viestinnän nykytilaa yhteisöviestinnän alan asiantuntijoiden ohjeisiin ja pohdin niiden pohjalta konkreettisia kehitysideoita ja toimenpiteitä, joilla viestintää voisi kehittää ammattimaisemmaksi ja laadukkaammaksi. Teen opinnäytetyön produktiona seuralle uuden viestintäsuunnitelman tutkielman tuloksien pohjalta.
Tietoperustana tutkielmana käytän monipuolisesti yhteisöviestinnän alan kirjallisuutta ja tutkimuksia. Tärkeimmät lähteeni ovat Elisa Juholinin, Anssi Siukosaaren ja Joep Cornelissenin yhteisöviestinnän oppikirjat sekä Valtion liikunta- ja urheilujärjestön verkkojulkaisu Urheiluseuran viestintäopas. Tutkimusmenetelmä on laadullinen tutkimus, jonka aineistona toimivat neljä teemahaastattelua. Haastattelut tehtiin Oulun Kamppailuklubin kahden seurajohtajan sekä kahden rivijäsenen kanssa.
Tutkimuksen kautta Oulun Kamppailuklubin viestintätoiminnasta löytyi useita kehittämisen kohteita. Tärkeimpiä niistä olivat tarve viestintäsuunnitelmalle, viestinnän hierarkian ja vastuiden määrittelyn tärkeys, viestinnän tavoitteiden toteutumisen seuranta ja analysointi ja oman sisällöntuotannon tehostaminen.
Olennaisimmat kehitysehdotukseni ovat kehittää viestinnän suunnittelua, vuorovaikutuksen mahdollisuuksia, sisäisen viestinnän kanavia sekä viestinnän seurantaa ja arviointia. Jatkotoimenpiteenä on seuran uuden strategisen viestintäsuunnitelman tekeminen.