Koulutuskeskus Salpauksen opiskeluhyvinvoinnin kehittäminen
Kallamäki, Anne (2017)
Kallamäki, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219190
Tiivistelmä
Pääministeri Sipilän hallituskauden tavoitteena on vähentää koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien ja opintonsa kesken jättäneiden nuorten määrää. Näistä syistä ammatillisten oppilaitosten täytyy panostaa jatkossa enemmän opiskeluhyvinvointiin. Ammatillisen koulutuksen reformi on yksi pääministeri Juha Sipilän hallituksen kärkihankkeista. Reformin myötä myös ammatillisen koulutuksen rahoitus tulee muuttumaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Koulutuskeskus Salpaukseen opiskeluhyvinvointia luomalla sitä tukevia toimintamalleja ja päivittämällä oppilaitoksen opiskeluhyvinvointisuunnitelma. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia ammatilliseen oppilaitokseen sopivia opiskeluhyvinvointimalleja on jo olemassa ja kartoittaa oppilaitoksessa tehdyn opiskeluhyvinvointikyselyn avulla, millaisia toimintamalleja tulee kehittää.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui Koulutuskeskus Salpaukselle opiskeluhyvinvointisuunnitelma ehdotus, joka sisältää toimintamalleja joiden avulla ryhmänohjaajat voivat parantaa ryhmiensä opiskeluhyvinvointia. Toisena opinnäytetyön tuotoksena syntyi konkreettinen kuvaus palautejärjestelmästä. Palautejärjestelmän avulla opiskelijat voivat ilmoittautua aktiivisiksi toimijoiksi, antaa palautetta tai ilmoittaa havaitsemastaan epäkohdasta esim. kiusaamisesta ja työturvallisuusriskistä. Palautteen voi jättää halutessaan myös nimettömästi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Koulutuskeskus Salpaukseen opiskeluhyvinvointia luomalla sitä tukevia toimintamalleja ja päivittämällä oppilaitoksen opiskeluhyvinvointisuunnitelma. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia ammatilliseen oppilaitokseen sopivia opiskeluhyvinvointimalleja on jo olemassa ja kartoittaa oppilaitoksessa tehdyn opiskeluhyvinvointikyselyn avulla, millaisia toimintamalleja tulee kehittää.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui Koulutuskeskus Salpaukselle opiskeluhyvinvointisuunnitelma ehdotus, joka sisältää toimintamalleja joiden avulla ryhmänohjaajat voivat parantaa ryhmiensä opiskeluhyvinvointia. Toisena opinnäytetyön tuotoksena syntyi konkreettinen kuvaus palautejärjestelmästä. Palautejärjestelmän avulla opiskelijat voivat ilmoittautua aktiivisiksi toimijoiksi, antaa palautetta tai ilmoittaa havaitsemastaan epäkohdasta esim. kiusaamisesta ja työturvallisuusriskistä. Palautteen voi jättää halutessaan myös nimettömästi.