Facebook - Marknadsföring eller tomt flöde? Case: Filialen Byggmax Ab Finland : En kvalitativ aktionsforskning med tyngdpunkt på företagets innehållsplanering på Facebook
Westerlund, Richard (2017)
Westerlund, Richard
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199060
Tiivistelmä
Filialen Byggmax Ab Finland, ett företag inom järnvaruhandeln har under de senaste 5 åren strävat till att skapa effektiv marknadsföring på Facebook, dock utan att satsa på detta ekonomiskt. Insatserna har emellertid inte korrelerat med de andra marknadsföringsaktiviteterna och har inte resulterat i önskvärda resultat. Vad var det egentligen som gick fel och hur skall företaget gå vidare för att locka flera följare och mer trafik till sina butiker och sin e-handel? Företagets främsta målsättningar är att skapa trafik till e-handeln och kvartersbutikerna samt öka på varumärkeskännedomen. Denna forskning utförs i form av en kvalitativ aktionsforskning tillsammans med uppdragsgivaren, och har som syfte att utmynna i ett ramverk för fortsatta aktiviteter och innehållsplanering. Konkreta förslag presenteras som stöd för modellen, och skapar således riktlinjer för fortsättningen. Förslagen är baserade på vetenskaplig litteratur, POST-modellen samt implementering av riktlinjer från intervju. Förslagen utarbetas under projektets gång. I teorin presenteras digital marknadsföring i dagens läge, samt vilka som är nyckelorden då företag planerar sin synlighet i sociala medier. Teorin behandlar även bästa praxis i hur man skapar värdefullt innehåll, betald reklam samt kampanjer. I slutet av forskningen diskuteras slutsatser samt hur de praktiska förslagen korrelerar med teorin. Förslagen och modellen behandlas som en helhet, och diskussionen presenterar hur modellen ändrats i aktionsforskningens anda. Filialen Byggmax Ab Finland, a company in the hardware retail field has during the last 5 years strived to create effective marketing on Facebook, however without monetary investments. Their engagement has still not impinged the company’s other marketing activities and neither has it resulted in desirable outcomes. What did they do wrong and what should they do differently to gain more page likes and traffic to their web shop as well as brick and mortar stores? The company’s main goals in Facebook are to drive traffic to their stores and web shop but also increase their brand awareness among the focus group. This research is conducted through a qualitative action research method together with the employer and comes out as a framework for further activities on Facebook. The proposals are based on scientific literature, the POST-model and implementations of guidelines from the interview with the company’s key person. The proposals are drawn up through the project. In the theoretical part today’s digital marketing is described, as well as which the keywords are when companies are planning their existence on Facebook. The theoretical part also describes best practices of creating effective content, paid advertising and ads campaigns on Facebook. In the end of this research conclusions are discussed as well as how the proposals matches the theory. The framework and the practical proposals are handled as a whole and the discussion presents changes in the model during the research.